Özel Gösterim

BEN KÜBA / I’M CUBA / SOY CUBA

1964 / 131’ / Renkli Color / Küba SB, Cuba, SU

Yönetmen / Director: Mikhail Kalatozov

Senaryo / Screenplay: Yevgeny Yevtushenko, Enrique Pineda Barnet

Müzik / Music: Carlos Fariñas

Görüntü Yönetmeni / Cinematographer: Sergei Urusevsky

Kurgu / Editing: N. Glagoleva

Oyuncular / Cast: Raquel Revuelta, Luz María Collazo, José Gallardo, Sergio Corrieri

Yapım / Production: Mosfilm, Instituto Cubano del Arte e Industrias Cinematográficos (ICAIC)

Dağıtım / Distribution: Instituto Cubano del Arte e Industrias Cinematográficos (ICAIC)

Hem siyasi sinemanın bir dönüm noktası hem de görselliğiyle en etkileyici filmlerden biri olan bu efsanevi devrim marşı, ekranda isyanın ateşli bir rüyası gibi parlıyor. Sovyet ve Küba film endüstrilerinin olağanüstü işbirliğinin sonucu olan filmin  yönetmeni Mikhail Kalatozov. I Am Cuba (Ben, Küba), ezici ekonomik sömürü ve eşitsizliğin yol açtığı işçi sınıfı isyanıyla dönüşüm eşiğindeki Küba’daki yaşamı dört benzersiz bölümde yansıtıyor. Carlos Fariñas’ın etkileyici müziği ve Sergei Urusevsky’nin göz kamaştırıcı kamera çalışması, sonraki kuşak sinemacılara ilham kaynağı olan filmin özgürlük mesajına benzersiz katkılarda bulunuyor.

Both a landmark of political cinema and one of the most visually ravishing films ever made, this legendary hymn to revolution shimmers across the screen like a fever dream of rebellion. The result of an extraordinarily ambitious collaboration between the Soviet and Cuban film industries, director Mikhail Kalatozov’s I Am Cuba unfolds in four explosive vignettes that capture Cuban life on the brink of transformation as crushing economic exploitation and inequality give way to a working-class uprising. Backed by Carlos Fariñas’s stirring score, the dazzling camera work by Sergei Urusevsky—an inspiration for generations of filmmakers to follow—gives flight to the movie’s message of liberation.

Festivallerden 2024

Aydınlık Hayallerimiz  / ALL WE IMAGINE AS LIGHT

2024 / 114’ / Renkli Color / Fransa, Hindistan, Hollanda, Lüksemburg, France, India, Netherlands, Luxembourg

Yönetmen / Director: Payal Kapadia

Senaryo / Screenplay: Payal Kapadia

Müzik / Music: Dhritiman Das Topshe

Görüntü Yönetmeni / Cinematographer: Ranabir Das

Kurgu / Editing: Clément Pinteaux

Oyuncular / Cast: Kani Kusruti, Divya Prabha, Chhaya Kadam, Hridhu Haroon

Yapımcı / Producer: Thomas Hakim, Julien Graff

Yapım / Production: Petit Chaos

Dağıtım / Distribution: Luxbox

Türkiye Dağıtım / Turkish Distribution: Birfilm

Ödüller / Awards:

2024 Cannes Film Festivali Altın Palmiye Adayı

2024 Cannes Film Festivali Festival Büyük Ödülü

2024 Sydney Film Festivali En İyi Film Adayı

2024 Cannes Film Festival Palme d’Or Nominee

2024 Cannes Film Festival Grand Prize

2024 Sydney Film Festival Best Film Nominee

Özet / Summary

Mumbai’de, Hemşire Prabha’nın rutini, boşandığı kocasından aldığı beklenmedik bir hediye ile bozulur. Genç oda arkadaşı Anu ise, erkek arkadaşıyla baş başa kalacak bir yer bulmak için şehri boşuna tarar.

In Mumbai, Nurse Prabha’s routine is troubled when she receives an unexpected gift from her estranged husband. Her younger roommate, Anu, tries in vain to find a place in the city to be intimate with her boyfriend.

Bir Salyangozun Anıları  / MEMOIR OF A SNAIL

2024 / 94’ / Renkli Color / Avustralya Australia

Yönetmen / Director: Adam Elliot

Senaryo / Screenplay: Adam Elliot

Müzik / Music: Elena Kats-Chernin

Görüntü Yönetmeni / Cinematographer: Gerald Thompson

Kurgu / Editing: Bill Murphy

Oyuncular / Cast: Sarah Snook, Eric Bana, Kodi Smit-McPhee

Yapımcı / Producer: Liz Kearney, Adam Elliot

Yapım / Production: Arenamedia

Dağıtım / Distribution: Madman Entertainment

Türkiye Dağıtım / Turkish Distribution: Birfilm

Ödüller / Awards:

2024 Annecy International Animated Film Festival Feature Film

2024 Londra Film Festivali En İyi Film Adayı

2024 Annecy International Animated Film Festival Feature Film

2024 London Film Festival Best Film Nominee

Özet / Summary

Melankolik bir kadın olan Grace Pudel’in acı-tatlı bir anı hikayesi; salyangozlar, romantik romanlar ve kobaylarla dolu bir yaşamın portresi.

A bittersweet memoir of a melancholic woman called Grace Pudel – a hoarder of snails, romance novels, and guinea pigs.

Cennetin Yanındaki Köy / THE VILLAGE NEXT TO PARADISE

2024 / 132’ / Renkli Color / France Fransa Austria Avusturya Somalia Somali

Yönetmen / Director: Mo Harawe

Senaryo / Screenplay: Mo Harawe

Görüntü Yönetmeni / Cinematographer: Mostafa El Kashef

Kurgu / Editing: Joana Scrinzi

Oyuncular / Cast: Axmen Cali Faarax, Canab Axmed Ibraahin, Ahmed Mohamoud Salleban

Yapımcı / Producer: Mo Harawe, Oliver Neumann

Yapım / Production: Freibeuter Film, Kazak Productions, NiKo Film, Maanmaal Acc

Dağıtım / Distribution: Totem Films

Türkiye Dağıtım / Turkish Distribution: Siyah Beyaz

Ödüller / Awards:

2024 Cannes Film Festivali Altın Kamera Adayı

2024 Cannes Film Festivali Belirli Bir Bakış Ödülü Adayı

2024 Saraybosna Film Festivali En İyi Film Adayı

2024 Saraybosna Film Festivali En İyi Kadın Oyuncu

2024 Cannes Film Festival Caméra d’Or Nominee

2024 Cannes Film Festival Un Certain Regard Nominee

2024 Sarajevo Film Festival Best Film Nominee

2024 Sarajevo Film Festival Best Actress

Özet / Summary

Yeni kurulan bir aile, bireysel hedeflerini takip ederken ve modern yaşamın karmaşıklıklarıyla karşılaşırken zorluklarla yüzleşir. Onları yönlendiren sevgi, güven ve dirençten yararlanırlar.

A newly formed family confronts challenges while pursuing individual goals and facing the intricacies of modern life, relying on love, trust, and resilience to guide them.

ÇALINAN GEZEGENİM / MY STOLEN PLANET / SAYYAREYE DOZDIDE SHODEYE MAN

2024 / 82’ / Renkli Color / Almanya Germany, Iran Iran

Yönetmen / Director: Farahnaz Sharifi

Senaryo / Screenplay: Farahnaz Sharifi

Müzik / Music: Atena Eshtiaghi

Görüntü Yönetmeni / Cinematographer: Farahnaz Sharifi

Kurgu / Editing: Atena Eshtiaghi

Yapımcı / Producer: Anke Petersen, Lilian Tietjen, Farzad Pak

Yapım / Production: Jyoti Film

Dağıtım / Distribution: CAT&Docs

Ödüller / Awards:

2024 Berlinale Panorama Seyirci Ödülü Adayı

2024 Berlinale Documentary Award Nominee

Özet / Summary

1979’da İran’daki İslam devrimi sırasında doğan Farah, günlük hayatındaki neşe ve direniş anlarını yakalar, içsel özgürlük ile dış baskı arasındaki çelişkide yol alır. Aynı zamanda, tanımadığı insanlardan 8mm arşivler toplar. Başkalarının bu kayıtlarına dayanarak, anıların kaybolmasına dair yeni bir bakış açısı kazanır. Devrim sırasında İran’dan ayrılan İranlı bir profesör olan Leyla ile kurduğu bağ, arşivindeki yüzlerden birine bir isim ve bir hikaye ekler. Alzheimer hastası olan annesi, unutmaya karşı mücadelesini sürdürmesi için ona ilham verir. 2022 sonbaharında, Kadın, Yaşam, Özgürlük ayaklanması, Farah’ın hayatında ve İran’daki birçok insanın hayatında bir dönüm noktası olur. Bu, ev yapımı bir tarihtir.

Born during the Islamic revolution in Iran in 1979, Farah captures moments of joy and defiance in her daily life, navigating the contrast between domestic freedom and external oppression. She also has a growing collection of 8mm film she gathers from strangers. Delving into the footage, she gains a new perspective on how memories are lost. Her connection with Leyla, an Iranian professor who left the country during the revolution, adds a name and a story to the faces in her archive. Farah’s mother, who is suffering from Alzheimer’s, motivates her to continue her fight against forgetting. In the autumn of 2022, the ‘Women, Life, Freedom’ protests become a turning point in Farah’s life, as well as in the lives of many others in Iran. This is homemade history.

DÜNYANIN SONUNA ÜÇ KİLOMETRE / THREE KILOMETERS TO THE END OF THE WORLD / TREI KILOMETRI PÂNA LA CAPATUL LUMII

2024 / 105’ / Renkli Color / Romanya Romania

Yönetmen / Director: Emanuel Parvu

Senaryo / Screenplay: Miruna Berescu, Emanuel Parvu

Görüntü Yönetmeni / Cinematographer: Silviu Stavilã

Kurgu / Editing: Mircea Olteanu

Oyuncular / Cast: Valeriu Andriuta, Ingrid Berescu, Vlad Brumaru, Ciprian Chiujdea

Yapımcı / Producer: Miruna Berescu

Yapım / Production: FAMart Association, Romanian Film Centre

Dağıtım / Distribution: Goodfellas

Türkiye Dağıtım / Turkish Distribution: Mars

Ödüller / Awards:

2024 Cannes Film Festivali Altın Palmiye Adayı

2024 Cannes Film Festivali Queer Palmiye

2024 Saraybosna Film Festivali En İyi Film

2024 Cannes Film Festival Palme d’Or Nominee

2024 Cannes Film Festival Queer Palm

2024 Sarajevo Film Festival Best Film

Özet / Summary

Adi (17), yazı Tuna Deltası’ndaki köyünde geçiriyor. Bir gece sokakta acımasızca saldırıya uğrar, ertesi gün ise dünyası altüst olur. Anne ve babası ona eskisi gibi bakmaz, köyün görünen huzuru çatlamaya başlar.

Adi (17) is spending the summer in his home village in the Danube Delta. One night, he is brutally attacked on the street, and the next day, his world is turned upside-down. His parents no longer look at him as they did, and the seeming tranquility of the village starts to fall apart.

GİDECEK YER YOK / NO OTHER LAND

2024 / 92’ / Renkli Color / Palestine Filistin, Norway Norveç

Yönetmen / Director: Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham, Rachel Szor

Senaryo / Screenplay: Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham, Rachel Szor

Müzik / Music: Julius Pollux Rothlaender

Görüntü Yönetmeni / Cinematographer: Rachel Szor

Kurgu / Editing: Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham, Rachel Szor

Yapımcı / Producer: Fabien Greenberg, Bård Kjøge Rønning

Yapım / Production: Yabayay Media, Antipode Films

Dağıtım / Distribution: Autlook Filmsales

Ödüller / Awards:

2024 Berlin Film Festivali Panorama Seyirci Ödülü

2024 Berlinale Documentary Award

Özet / Summary

Beş yıl boyunca Filistinli aktivist Basel Adra, Batı Şeria’daki ata yurdu Masafer Yatta’nın İsrail’in askeri işgali tarafından yok edilişini kaydetti. Adra, karşı taraftan İsrailli bir gazeteci olan Yuval Abraham ile beklenmedik bir ittifak kurar ve bu mücadeleye onu da dahil eder. Gazze’nin devam eden yıkımıyla daha da kritik ve hayati hale gelen No Other Land, on yıllardır süren yasal mücadelenin, acımasız adaletsizliklerin, baskının, yıkımın ve Masafer Yatta topluluğunun kitlesel sürgününü belgeliyor. Berlinale’de gösterilen tek Filistin filmi olan No Other Land, Filistinli avukat, gazeteci, aktivist ve yönetmen Basel Adra ile Kudüs’te yaşayan İsrailli yönetmen ve araştırmacı gazeteci Yuval Abraham’ın yer aldığı Filistin-İsrail kolektifi tarafından yapıldı.

For half a decade, Basel Adra, a Palestinian activist, has filmed his ancestral hometown of Masafer Yatta in the West Bank being destroyed by Israel’s military occupation. He builds an unlikely alliance with Yuval Abraham, an Israeli journalist from the other side who joins his fight. Most critical and vital with the ongoing destruction of Gaza, No Other Land documents the decades-long legal battle, brutal injustices, oppression, destruction, and mass expulsion of the Masafer Yatta community. The only Palestinian film screened at the Berlinale, No Other Land is made by a Palestinian-Israeli collective that includes Basel Adra, Palestinian lawyer, journalist, activist, and filmmaker, and Yuval Abraham, an Israeli filmmaker and investigative journalist living in Jerusalem.

Kutsal Elektrik / Holy Electricity

2024 / 104 / Renkli Color / Gürcistan Hollanda Georgia Netherlands

Yönetmen / Director: Tato Kotetishvili

Senaryo / Screenplay: Tato Kotetishvili, Irine Jordania, Nutsa Tsikaridze

Müzik / Music: Nodar Nozadze

Görüntü Yönetmeni / Cinematographer: Tato Kotetishvili

Kurgu / Editing: Nodar Nozadze

Oyuncular / Cast: Nikolo Ghviniashvili, Nika Gongadze

Yapımcı / Producer: Tato Kotetishvili, Tekla Machavariani

Yapım / Production: Zango Studio

Dağıtım / Distribution: Nushi Film

Ödüller / Awards:

2024 Locarno Uluslararası Film Festivali Altın Leopar Kazananı
2024 Locarno Uluslararası Film Festivali Genç Jüri Ödülü Kazananı
2024 Saraybosna Film Festivali Sarajevo’nun Kalbi Adayı
2024 Locarno International Film Festival Golden Leopard Winner

2024 Locarno International Film Festival Junior Jury Award Winner

2024 Sarajevo Film Festival Heart of Sarajevo Nominee

Özet / Summary

Genç Gonga ve kuzeni Bart, bir hurdalıkta paslı haçlarla dolu bir bavul bulduklarında, Bart bu haçları neon haçlara dönüştürüp Tiflis’in saf halkına kapı kapı satma fikrini ortaya atar. Şehrin banliyölerinde yaptıkları bu haçlı seferi, aşk ve arkadaşlık arayışına dönüşür.

When young Gonga and his cousin Bart find a suitcase full of rusty crosses in a scrapyard, Bart gets the idea to turn them into neon crucifixes and sell them door-to-door to the gullible inhabitants of Tbilisi. Their crusade through the suburbs of the city becomes a quest for love and friendship.

Kutsal İncirin Tohumu / THE SEED OF THE SACRED FIG

2024 / 168’ / Renkli Color / İran Iran

Yönetmen / Director: Mohammad Rasoulof

Senaryo / Screenplay: Mohammad Rasoulof

Müzik / Music: Philip Kemptner, Hassan Shabankareh

Görüntü Yönetmeni / Cinematographer: Pooyan Aghababaei

Kurgu / Editing: Andrew Bird

Oyuncular / Cast: Misagh Zare, Soheila Golestani, Mahsa Rostami, Setareh Maleki, Niousha Akhshi, Reza Akhlaghi

Yapımcı / Producer: Mohammad Rasoulof, Amin Sadraei, Jean-Christophe Simon, Mani Tilgner, Rozita Hendijanian

Yapım / Production: Run Way Pictures, Parallel 45, Arté France Cinema

Dağıtım / Distribution: Films Boutique

Türkiye Dağıtım / Turkish Distribution: Birfilm

Ödüller / Awards:

2024 Cannes Film Festivali Altın Palmiye Adayı

2024 Cannes Film Festivali Fipresci Ödülü

2024 Cannes Film Festivali Jüri Özel Ödülü

2024 Locarno Film Festivali Seyirci Ödülü Adayı

2024 Sydney Film Festivali Seyirci Ödülü

2024 Cannes Film Festival Palme d’Or Nominee

2024 Cannes Film Festival FIPRESCI Prize

2024 Cannes Film Festival Jury Special Prize

2024 Locarno Film Festival Audience Award Nominee

2024 Sydney Film Festival Audience Award

Özet / Summary

Hakim İman, Tahran’daki siyasi huzursuzluklar arasında paranoya ile mücadele eder. Silahı kaybolduğunda, eşinden ve kızlarından şüphelenir, aile bağlarını zorlayan sert önlemler alır ve toplumsal kurallar çökerken ilişkiler gerilir.

Investigating Judge Iman grapples with paranoia amid political unrest in Tehran. When his gun goes missing, he suspects his wife and daughters, imposing draconian measures that strain family ties as societal rules crumble.

MEGALOPOLIS  / MEGALOPOLIS

2024 / 138’ / Renkli Color / Amerika Birleşik Devletleri USA

Yönetmen / Director: Francis Ford Coppola

Senaryo / Screenplay: Francis Ford Coppola

Müzik / Music: Osvaldo Golijov

Görüntü Yönetmeni / Cinematographer: Mihai Malaimare Jr.

Kurgu / Editing: Cam McLauchlin, Glen Scantlebury

Oyuncular / Cast: Adam Driver, Giancarlo Esposito, Nathalie Emmanuel, Shia LeBoeuf

Yapımcı / Producer: Michael Bederman

Yapım / Production: American Zoetrope, Ceasar Film

Dağıtım / Distribution: Goodfellas

Türkiye Dağıtım / Turkish Distribution: Birfilm

Ödüller / Awards:

2024 Cannes Film Festivali Altın Palmiye Adayı

2024 Cannes Film Festival Palme d’Or Nominee

Özet / Summary

Yeni Roma şehri, ütopik bir gelecekten yana olan parlak sanatçı Cesar Catilina ile açgözlü belediye başkanı Franklyn Cicero arasındaki ana çatışma noktasıdır. İkisi arasında kalan Julia Cicero ise sadakati, babası ve sevgilisi arasında bölünmüştür.

The city of New Rome is the main conflict between Cesar Catilina, a brilliant artist advocating a utopian future, and the greedy mayor Franklyn Cicero. Between them is Julia Cicero, her loyalty divided between her father and her lover.

Süleyman’ın Hikayesi / THE STORY OF SOULEYMANE / L’HISTOIRE DE SOULEYMANE

2024 / 93’ / Renkli Color / Fransa France

Yönetmen / Director: Boris Lojkine

Senaryo / Screenplay: Delphine Agut, Boris Lojkine

Görüntü Yönetmeni / Cinematographer: Tristan Galand

Kurgu / Editing: Xavier Sirven

Oyuncular / Cast: Abou Sangare, Nina Meurisse, Emmanuel Yovanie, Younoussa Diallo

Yapımcı / Producer: Bruno Nahon

Yapım / Production: Unité

Dağıtım / Distribution: Pyramide Distribution

Türkiye Dağıtım / Turkish Distribution: Siyah Beyaz

Ödüller / Awards:

2024 Cannes Film Festivali Belirli Bir Bakış Adayı

2024 Cannes Film Festivali Belirli Bir Bakış En İyi Oyuncu

2024 Cannes Film Festivali Belirli Bir Bakış Jüri Ödülü

2024 Cannes Film Festival Un Certain Regard Nominee

2024 Cannes Film Festival Un Certain Regard Best Actor

2024 Cannes Film Festival Un Certain Regard Jury Prize

Özet / Summary

Paris’te yemek teslimatı yapan ve sığınmacı olan Souleymane, yasal oturum iznini güvence altına almak için hayati önem taşıyan bir mülakata hazırlanmak üzere iki güne sahiptir.

A Paris food delivery cyclist and asylum seeker named Souleymane has two days to prepare his story for a make-or-break interview to secure legal residency.

Vahşi Elmas / WILD DIAMOND / DIAMANT BRUT

2024 / 103’ / Renkli Color / Fransa France

Yönetmen / Director: Agathe Riedinger

Senaryo / Screenplay: Agathe Riedinger

Müzik / Music: Audrey Ismael

Görüntü Yönetmeni / Cinematographer: Noé Bach

Kurgu / Editing: Lila Desiles

Oyuncular / Cast: Malou Khébizi, Idir Azougli, Andréa Bescond, Ashley Romano

Yapımcı / Producer: Priscilla Bertin

Yapım / Production: Silex Films

Dağıtım / Distribution: Pyramide International

Türkiye Dağıtım / Turkish Distribution: Mars

Ödüller / Awards:

2024 Cannes Film Festivali Altın Palmiye Adayı

2024 Cannes Film Festivali Altın Kamera Adayı

2024 Cannes Film Festival Palme d’Or Nominee

2024 Cannes Film Festival Caméra d’Or Nominee

Özet / Summary

19 yaşındaki cesur ve ateşli Liane, Fransa’nın güneyinde, Fréjus’un tozlu güneşi altında annesi ve küçük kız kardeşiyle yaşamaktadır. Güzelliğe ve “birisi” olma arzusuna takıntılı olan Liane, reality şovları, sevilme fırsatı olarak görür… Kader, onu “Mucize Adası” için seçmelere katıldığında gülümser.

19-year-old Liane, daring and fiery, lives with her mother and little sister under the dusty sun of Fréjus in the South of France. Obsessed with beauty and the need to become ‘someone’, she sees reality TV as her opportunity to be loved… Fate smiles upon her when she auditions for ‘Miracle Island’.

Polonya, Şimdi

Aİ / EO

 2022 / 88’ / Renkli Color / Polonya İtalya Poland Italy

Yönetmen / Director: Jerzy Skolimowski

Senaryo / Screenplay: Ewa Piaskowska, Jerzy Skolimowski

Müzik / Music: Pawel Mykietyn

Görüntü Yönetmeni / Cinematographer: Michal Dymek

Kurgu / Editing: Agnieszka Glinska

Oyuncular / Cast: Sandra Drzymalska, Tomasz Organek, Mateusz Kosciukiewicz

Yapım / Production: Skopia Film, Alien Films

Dağıtım / Distribution: HanWay Films

Ödüller / Awards:

2022 Cannes Film Festivali Altın Palmiye Adayı

2022 Cannes Film Festival Soundtrack Award

2022 Cannes Film Festivali Jüri Ödülü

2022 Cannes Film Festival Palme d’Or Nominee

2022 Cannes Film Festival Soundtrack Award

2022 Cannes Film Festival Jury Prize

Özet / Summary

Gözleri melankolik ve meraklı bir ruhu olan gri eşek EO, sirk sanatçısı olarak hayatına başlar ve ardından Polonya ve İtalya kırsalında absürd ve sıcak bir yolculuğa çıkar. Efsanevi yönetmen Jerzy Skolimowski, dört ayaklı başrol oyuncusunun kalbine ve zihnine doğrudan izleyiciyi yerleştiren, özgür ve görsel olarak yenilikçi filmlerinden birini yönetiyor.

EO, a grey donkey with melancholic eyes and a curious spirit, begins his life as a circus performer before escaping on a trek across the Polish and Italian countryside in a journey marked by absurdity and warmth in equal measure. Legendary filmmaker Jerzy Skolimowski directs one of his most free and visually inventive films yet, placing the viewer directly in the heart and mind of the four-legged protagonist.

Filmleri / Filmography

2010 Essential Killing

1985 The Lightship

1981 Hands Up!

1978 The Shout

1967 The Departure

WOMEN ON THE ROOF / ÇATIDAKİ KADINLAR / Kobieta na dachu

2022 / 97’ / Renkli Color / Polonya Poland Fransa France İsveç Sweden

Yönetmen / Director: Anna Jadowska

Senaryo / Screenplay: Anna Jadowska

Müzik / Music: Katharina Nuttall

Görüntü Yönetmeni / Cinematographer: Ita Zbroniec-Zajt

Kurgu / Editing: Julia Grégory, Piotr Kmiecik

Oyuncular / Cast: Dorota Pomykala,   Bogdan Koca, Adam Bobik

Yapım / Production: ​Donten & Lacroix Films, Blick Productions, ARTE France Cinema,   GarageFilm

Dağıtım / Distribution: Loco Films

Ödüller / Awards:

2022 Tribeca Film Festivali En İyi Oyuncu

2022 Tribeca Film Festival Best Actor

Özet / Summary

İleri yaşın getirdiği açmazlar ve kadına olan toplumsal bakışın yanlışlığı üzerine tavizsiz ve son derece etkileyici bir film. 60 yaşındaki Mira, normal bir yaşam sürüyormuş gibi görünmektedir. Bir sabah, her zamanki gibi güne başlar, erken kalkar, ailesinin kıyafetlerini kurutmaya asar, balıkları için yiyecek alır ve bir mutfak bıçağıyla banka soygunu yapar. Aslında paradan ziyade sevgi ihtiyacının farkına varacaktır. 

Stark and compelling examination of twilight-year malaise and a societal attitude towards women that is fundamentally broken. Mira, a 60-year-old woman, appears to have a normal life. One morning, she starts her day like any other, wakes up early, hangs the washing out to dry, purchases food for her fish, and commits a bank robbery with a kitchen knife. She discovers her need for money is surpassed only by her need for love.

DEĞERSİZ BİR HAYAT / NEXT TO NOTHING / TYLE CO NIC

2023 / 93’ / Renkli Color / Polonya Poland

Yönetmen / Director: Grzegorz Debowski
Senaryo / Screenplay: Grzegorz Debowski

Görüntü Yönetmeni / Cinematographer: Oleksandr Pozdnyakov

Kurgu / Editing: Anna Garncarczyk

Oyuncular / Cast: Artur Paczesny, Monika Kwiatkowska, Agnieszka Kwietniewska

Yapımcı / Producer: Jacek Bromski, Ewa Jastrzebska

Yapım / Production: Studio Munka, Polish Filmmakers Association

Ödüller / Awards:

2023 Polonya Film Festivali En İyi İlk Yönetmen Ödülü

2023 Polish Film Festival Best Debut Director

Özet / Summary

Polonyalı bir çiftçi olan Jazek zor işlerden ve yetkililerle çatışmaktan korkmaz. Bir yerel milletvekili, yerel halkın çıkarlarına ihanet edip önemli bir konuda oyunu değiştirince, Jarek bir protesto lideri haline gelir ve politikacının evinin önünde bir gösteri düzenler. Kendisini, sevdiklerini tehlikeye atacak ve geleceğe dair hayallerini sorgulatacak karanlık entrikaların ortasında bulacağını henüz bilmiyordur.

Jarek is a Polish farmer, not afraid of hard work or confrontations with authorities. When a local MP betrays the interests of the locals, breaking a promise and changing his vote on an important issue, Jarek becomes a protest leader, organizing a picket outside the politician’s house. Little does he know that he will soon find himself in the midst of shadowy intrigue that will endanger his loved ones and put his dreams for the future in question.

Gölge Adam / Strawman / Figurant

2023 / 103 / Renkli Color / Polonya Poland

Yönetmen / Director: Robert Glinski

Senaryo / Screenplay: Andrzej Golda

Görüntü Yönetmeni / Cinematographer: Adam Bajerski

Kurgu / Editing: Anna Garncarczyk Krzysztof Szpetmanski

Oyuncular / Cast: Mateusz Wieclawek, Marianna Zydek, Adrian Brzakala

Yapımcı / Producer:  Zbigniew Domagalski

Yapım / Production: FEATURE AND DOCUMENTARY FILM STUDIO

Özet / Summary

Gerçek olaylara dayanan film,  gelecekte Papa II. John Paul olacak Karol Wojtyla’nın izlenme operasyonunun bilinmeyen hikayesini anlatıyor. Operasyonun başındaki genç bir subayın perspektifinden anlatılan filmde Wojtyla’nın 1958’de Krakow piskoposu olarak atanmasından 1978’de Papa seçilmesine kadar geçen 20 yılı aşkın süre boyunca onu izlediği dönemi kapsıyor. Film, casusluk gerilim türünün genel şablonlarını ustalıkla kullanarak, ahlaki olarak savunulamaz bir hedefe sahip bir adamın karanlık ama etkileyici hikayesini anlatıyor ve bu süreçte nasıl da yalnızlık ve umutsuzluğa kapıldığını da gösteriyor. İzleme operasyonunun hedefi olan Wojtyla, filmde nadir anlarda görünürken, hayatı baş karakterin takıntısı haline geliyor.

The film is based on true events and tells a little-known story of a surveillance operation targeting Karol Wojtyla, the future Pope John Paul II. Told from the perspective of a young officer in charge of the operation, he invigilated Wojtyla for over 20 years, from his consecration as a bishop of Krakow in 1958 until his election as Pope in 1978. The film skillfully uses generic tropes of an espionage thriller to tell a dark but compelling story of a man tasked with a morally indefensible objective who succumbs to loneliness and despair. Wojtyla, the goal of the surveillance operation, is only visible in the film in rare glimpses, and yet his life becomes the obsession of the main character.

KÖYLÜLER / THE PEASANTS / CHLOPİ

2023 / 114’ / Renkli Color / Polonya Poland Serbia Sırbistan Litvanya Lithuania

Yönetmen / Director: Dorota Kobiela, Hugh Welchman

Senaryo / Screenplay: Dorota Kobiela, Hugh Welchman

Müzik / Music: Łukasz „L.U.C.” Rostkowski

Görüntü Yönetmeni / Cinematographer: Radosław Ładczuk, Kamil Polak, Szymon Kuriata

Kurgu / Editing: Dorota Kobiela, Patrycja Piróg,  Miki Węcel

Oyuncular / Cast: Kamila Urzędowska, Robert Gulaczyk, Mirosław Baka, Sonia Mietielica, Ewa Kasprzyk

Yapım / Production: Breakthru Films

Dağıtım / Distribution: New Europe Film Sales

Özet / Summary

Köylüler, 19. yüzyılın sonlarında, dedikoduların ve sürekli çekişmelerin merkezi olan, zengin veya fakir herkesin toprağıyla gurur, duyduğu, renkli gelenekleri takip eden ve derin patriyarka ile birbirine bağlı olan bir Polonya köyünde kendi yolunu çizmek isteyen genç kadın Jagna’nın hikayesini anlatıyor. Jagna maalesef köyün en zengin çiftçisi, onun en büyük oğlu ve diğer önde gelen köy halkının çelişen istekleri arasında sıkışıp kaldığında herkesle trajik bir çatışma yaşaması kaçınılmaz olacaktır.

THE PEASANTS tells the story of Jagna, a young woman determined to forge her own path within the confines of a late 19th-century Polish village – a hotbed of gossip and ongoing feuds, held together, rich and poor, by pride in their land, adherence to colorful traditions and deep-rooted patriarchy. When Jagna finds herself caught between the conflicting desires of the village’s richest farmer, his eldest son and other leading men of the community, her resistance puts her on a tragic collision course with the community around her.

Chris Marker İle Devri Alem

DALGAKIRAN  / LA JETEE

1962 / 28’ / Siyah Beyaz Black and White / Fransa France

 Yönetmen / Director: Chris Marker

Senaryo / Screenplay: Chris Marker

Müzik / Music: Trevor Duncan

Görüntü Yönetmeni / Cinematographer: Jean Chiabaut, Chris Marker

Kurgu / Editing: Jean Ravel

Oyuncular / Cast: Étienne Becker, Jean Négroni, Hélène Chatelain, Davos Hanich

Yapım / Production: Service de la recherche rtf, Argos Films

Dağıtım / Distribution: TAMASA

 Özet / Summary

Tamamen sabit görüntülerden yapılan bu felsefi masal veya öngörülen trajedi, Üçüncü Dünya Savaşı’ndan sonra Dünya’daki yaşamı anlatıyor. Savaş, Dünya’yı mahvetmiş ve radyoaktif hale getirerek kapsamlı bir yıkıma yol açmıştır. Bu savaşın getirdiği sıkıntılardan veya kaçıştan tek mümkün olan yol ZAMAN’dır. Geçmişe veya geleceğe kaçış, çözülmesi gereken en önemli sorun haline gelir. Bilim insanları yeraltı sığınaklarında çalışmaya başlar ve hayatta kalanlar, test denekleri olur. Filmin kahramanı, dramatik sonundan önce, başka bir zamanda yaşayan bir kadınla dokunaklı bir hikaye yaşayacaktır.

Made entirely from still images, this philosophical tale or visionary tragedy tells the story of life on Earth after World War Three. The war has engulfed all of Earth’s space with destruction and the radioactive aftermath. The only possible way to seek relief or an escape from this war is through TIME. The escape into time, whether into the past or the future, becomes the number one problem to solve. Scientists begin working in underground shelters, where the survivors become their test subjects. The film’s hero will experience, before his dramatic end, a moving story with a woman living in another time.

Destekleriyle Türkiye Fransız Kültür Merkezi

Supported by Institut Français de Turquie

SİBİRYA’DAN MEKTUP / LETTRE DE SIBERIA / LETTER FROM SIBERIA

1958 / 67’ / Renkli Color / Fransa France

Yönetmen / Director: Chris Marker

Senaryo / Screenplay: Chris Marker

Müzik / Music: Pierre Barbaud

Görüntü Yönetmeni / Cinematographer: Sacha Vierny

Kurgu / Editing: Anne Sarraute

Oyuncular / Cast: Georges Rouquier

Yapım / Production: Procinex, Argos Films

Dağıtım / Distribution: TAMASA

Özet / Summary

“Size uzak bir diyardan yazıyorum. Sibirya’dan.” Chris Marker bu belgeselinde çeşitli konulara takılıyor: yerel halkın yaşamı, toplumun modernleşmesi, altın madencileri gibi. Aynı zamanda mamutlar hakkında bir animasyon, ren geyiklerinin faydalarını öven sahte bir reklam veya aynı sahnenin üç karşıt bakış açısıyla (olumlu, olumsuz, nötr) yorumluyor. Yorumlarını hem bir övgü hem de eleştiri gibi, şakacı bir üslupla yapıyor. Tabii ki bildiğimiz belgesellerden değil, bir Chris Marker filmi.

“I’m writing you this letter from a distant land. Its name is Siberia.” Chris Marker reviews various subjects in his documentary: the life of the locals, the modernization of society, gold prospectors, etc., and it is punctuated with digressions, such as an animated cartoon about mammoths, a fake advertisement praising the merits of reindeer, or the same scene commented on three times from three opposing viewpoints (positive, negative, neutral). It’s both a tribute to and critique of commentary in a playful style. It is not a documentary, it is a Chris Marker film.

LEVEL FIVE / LEVEL FIVE

1996 / 105’ / Renkli Color / Fransa France

Yönetmen / Director: Chris Marker

Senaryo / Screenplay: Chris Marker

Müzik / Music: Chris Marker

Görüntü Yönetmeni / Cinematographer: Yves Angelo, Gérard de Battista, Chris Marker

Oyuncular / Cast: Catherine Belkhodja, Kenji Tokitsu, Nagisa Ôshima

Yapımcı / Producer: Anatole Dauman, Françoise Widhoff

Yapım / Production: Argos Films

Dağıtım / Distribution: TAMASA

Özet / Summary

Bir kadın, bir bilgisayar, görünmeyen bir muhatap: Level Five bu düzenekten oluşur. Kadın, “miras” olarak aldığı bir görevle karşı karşıyadır: Batı’da neredeyse bilinmeyen, ancak II. Dünya Savaşı’nın sona erişinde belirleyici bir rol oynamış olan Okinawa Savaşı’na adanmış bir video oyununu tamamlamak.

A woman, a computer, an invisible interlocutor: this is what Level Five is made of. The woman has ‘inherited’ a task: to make a video game about the Battle of Okinawa, a tragedy almost unknown in the West but whose course played a decisive role in ending World War II

GÜNEŞSİZ / SANS SOLEIL / SUNLESS

1982 / 100’ / Renkli Color / Fransa France

Yönetmen / Director: Chris Marker

Senaryo / Screenplay: Chris Marker

Müzik / Music: Chris Marker

Görüntü Yönetmeni / Cinematographer:

Kurgu / Editing: Chris Marker

Oyuncular / Cast: Amilcar Cabral, Florence Delay, Arielle Dombasle

Yapımcı / Producer: Anatole Dauman

Yapım / Production: Argos Films

Dağıtım / Distribution: TAMASA

Özet / Summary

İnsan hafızasının doğası üzerine bir meditasyon olan film, anıları ve onun katmanlarını hatırlamanın olanaksızlığını ve bunun da kişisel ve dünya tarihine bakış açısını etkilediğini anlatıyor. Serbest kameraman Sandor Krasna’nın mektupları, bilinmeyen bir kadın tarafından okunur. Dünyayı gezerken, kendini iki “hayatta kalma uç noktasına” – Japonya ve Afrika’ya, özellikle de Gine-Bissau ve Cape Verde Adaları’na – çekilmiş bulur. Kameraman, hafızayı şekillendirerek yaratıcı olarak var olduğu bir dünyayı temsil ettiğini gösterir.

A meditation on the nature of human memory, “Sans Soleil” is showing the inability to recall the context and nuances of memory, and how, as a result, the perception of personal and global histories is affected. An unknown woman reads letters from a freelance cameraman, Sandor Krasna. While traveling the world, he remains drawn to two ‘extreme poles of survival:’ Japan and Africa, particularly Guinea-Bissau and the Cape Verde Islands. The cameraman reflects on his role in representing the world, one in which he is constantly a creator, and on the role of memory, which he helps to shape…

Yaşam Boyu Başarı Ödülü - Jerzy SKOLIMOWSKI

Oyuncu, yönetmen, boksör,  şair, ressam…

Çok kimlikli bir sanatçı…

Sanatın her cephesinde yer aldı…

Uğur Vardan

Acılı bir kuşağın sinemadaki yansımalarındandı… Babası Polonya direniş hareketinin üyelerindendi ve Naziler tarafından idam edilmişti, annesi ise kimsenin nefes alamadığı o günlerde evinde Yahudi bir aileyi saklamıştı. Doğaldır ki hem savaşın ve yarattığı yıkımın izleri hem de savaş sonrası Polonya’sının kafa karışıklığı filmlerine yansıyacaktı. Varşova’da büyüdü ama Prag’a 50 km. uzaklıktaki bir tatil beldesi havasına sahip Poděbrady’deki bir okulda eğitim aldı. Kaldığı yatakhanenin sorumlusu Miloš Forman, sıra arkadaşı da Václav Havel’di. Varşova Üniversitesi’nde etnoloji okudu, daha sonra ünlü Lódz Film Akademisi’nde eğitim gördü.

Sinema sektörüne Andrzej Wajda’nın 1960 yapımı ‘Niewinni czanorzieje’ (‘Masum Büyücüler’) filmde ortak yazarlık ve oyunculuk yaparak girdi. Daha sonra okul arkadaşı Roman Polanski’nin 1962 tarihli yapıtı ‘Sudaki Bıçak’ın (‘Knife in the Water’) senaryosuna da katkıda bulundu. 1964’te varoluşsal sorunlar yaşayan genç bir öğrencinin orduya katılmaya karar vermesinin ardından birliğine teslim olmadan yaşadığı son günü anlatan ‘Rysopis’ (‘Yüz Tarifi’) ve genç bir boksörün hesaplaşmaları üzerine kurulu ‘Walkover’ (‘Kolay Başarı’ / 1965) ilk yönetmenlik çabalarıydı.

1966 yapımı çalışması ‘Barrier’ (‘Engel’) asi bir öğrencinin hayata olan isyanı üzerinedir. Bir yıl sonra çektiği ‘Hands Up!’ (‘Eller Yukarı’) onun için bir dönüm noktası oldu, çünkü filmin anlattıkları rejimin hoşuna gitmedi ve film, 15 yıllık bir yasak süreci yaşadı. Bu durumda İngiltere’ye taşınma kararı aldı ve ‘dünya gezginliği’ böylelikle başladı. Araba yarışçısı olmak isteyen Belçikalı genç bir kuaförün öyküsüne perdeye taşıyan ‘Le Départ’la (başrolünde Jean-Pierre Léaud vardı) 1967’de Berlin Film Festivali’nde ‘Altın Ayı’ ödülünü uzandı. En bilinen yapıtlarından ‘Deep End’i (1970) ve ‘Ay Işığı’nı (Moonlight / 1982) yerleştiği İngiltere’de çekti. İlki kendisinden büyük bir kıza âşık olan bir gencin yaşadığı hayal kırıklığı üzerineydi, Jeremy Irons’ın başrolünde gözüktüğü ikincisi de Londra’da kaçak olarak yaşayan Polonyalı işçileri anlattı: İçlerinden biri ülkelerinde sıkıyönetimin ilan edildiğini öğreniyor ve iş bitine kadar bu bilgiye vatandaşlarından saklıyordu…

Daha sonra Amerika’nın yolunu tuttu. 17 yıl yönetmenlik koltuğundan uzak kaldı. 2008’de ülkesine döndü ve Cannes’da ‘Yönetmenlerin 15 Günü’nde gösterilen ‘Four Nights with Anna’yı çekti. 2010 tarihli ‘Essential Killing’i (bizde festivallerde ‘Ölümüne Kaçış’ çevirisiyle gösterildi) Venedik’te ‘Jüri Özel Ödülü’ alırken yaptığı konuşmada “Beni sevenler ve sevmeyenler için geri döndüm” diyordu. Film Afganistan’da Amerikalı askerler tarafından yakalanan ve bir şekilde kaçan bir Taliban üyesinin hayatta kalmak adına verdiği mücadeleyi anlatıyordu. Vincent Gallo’nun canlandırdığı ana karakter tartışmalara neden olmuştu ama yaratıcısı filmin doğrudan bir politik anlamı ya da mesajı olmadığını söylüyordu. Mesele olağanüstü bir hayatta kalma çabasıydı. 2015 yapımı ‘11 Dakika’ kaderden kaçmanın imkânsızlığı üzerineydi. Son çalışması ‘Aİ’ (‘EO’), bir eşeğin gözünden dünyanın ahvalini anlatıyordu. Hoş kendisi pek kabul etmese de bir çok eleştirmen (ben de dahil) bu filmin Bresson’un ‘Rastgele Balthazar’ına bir gönderme olduğunu düşündük…

Bu yıl Adana Altın Koza’da ‘Yaşam Boyu Başarı Ödülü’ne layık görülen Jerzy Skolimowski’nin sinemasal yolculuğu ana noktaları itibariyle bu duraklardan geçerek bugünlere gelmiş bir serüvenin ifadesi. 1938, Varşova doğumlu yönetmen aslında çok sayıda kartvizite sahip: Boksör, oyuncu, yönetmen, şair ve ressam… Sinemadan uzak kaldığı dönemlerde şiire, resme sığındı, sergiler açtı. Yönetmenlik uğraşı boyunca romantizme göz kırpan, sürgün, siyaset gibi temalarla yakın temaslarda bulunan yapıtlara imza attı. 60 sonrası varlığını hissettiren yeni sinemacılar kuşağının özgün seslerinden biri oldu. Oyuncu olarak birçok filmde (‘Mars Attacks’, ‘Şark Vaatleri’ mesela) rol aldı, hatta ‘The Avengers’ta (2012) Rus kötü adamı canlandırdı. Böylesi bir projede yer almasına ilişkin The Guardian’a verdiği söyleşide şunları söylüyordu: “Benim için egzotik bir yolculuk gibiydi. Daha önce hiç bu kadar büyük bir sette bulunmamıştım. Nasıl bir şeydi bu, merak ediyordum. Orada her şey farklı bir ölçekteydi. Her bir detayın planlandığı bir fabrikaydı adeta.”

Kabına, kendisine çizilen sınırlara sığmayan bir sanatçı oldu hep. Döneminin tanığı filmleriyle geleceğe kalacak ve yapıtları hem insan denen muammanın hem de siyasal akışların yansıması olarak yerlerini her daim koruyacaklardır…