HER GÜN BİRAZ DAHA KOLAY / EVERYDAY IT GETS A LITTLE EASIER
2024 / KURMACA FICTION / 20’00 ‘’ / RENKLİ COLOR / TÜRKİYE TURKIYE
Yönetmen / Director: Çağıl Bocut
Senaryo / Scriptwriter: Tuğba Kocaefe, Çağıl Bocut
Görüntü Yönetmeni / D.O.P: Andaç Karabeyoğlu
Yapımcı / Production: Çağlar Bocut, Gülen Gözkara Saygı
ÖZET / SUMMARY
17 yaşındaki yüzücü Cemre, antrenörü İpek ile yıllardır il seçmeleri için hazırlanmaktadır. Son gün gelip çattığında iyi bir idmanın ardından antrenörü ona yorulmamasını, iyi beslenmesini ve erken yatmasını tembihler. Ancak Cemre’nin, derslerine, sevgilisine ve ailesine hem vakit ayırıp hem de dinlenmesi mümkün olmayacaktır. Uykusuz geçirdiği bir gecenin üstüne, başına gelen travmatik olaydan dolayı Cemre seçmelere geç kalacak, fakat bu olay karşısında aldığı tavır da beklenmedik olacaktır.
17-year-old Cemre has been preparing for the competition of provincial swimming team for years. After a good workout, her trainer advises her to go easy on herself before the race. However, Cemre’s efforts to spare time for her high school exams, boyfriend and family will not make it possible for her to follow her trainer’s advice. After a sleepless night, Cemre will be late for the competition due to a traumatic incident. Nevertheless, her attitude towards this incident will also be unexpected.
YÖNETMEN / DIRECTOR
2007 yılında Boğaziçi Üniversitesi’nden mezun olduktan sonra Londra Kingston Üniversitesi’nde Film Yapımı bölümünde yüksek lisansını tamamladı. 2010 – 2012 tarihleri arasında dünyanın en tecrübeli ve büyük multimedya eğitim kurumlarından birisi olan SAE Institute İstanbul şubesi Dijital Film ve Animasyon bölüm başkanlığı görevini gerçekleştirdi. 2018 senesinde Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi – Sinema Televizyon dalında doktorasını tamamladı. 2021 yılında yönetmenliğini ve senaryosunu üstlendiği ilk filmi Sardunya, 40. İstanbul Uluslararası Film Festivali’nde en iyi ilk film, en iyi sinematografi ve en iyi kadın oyuncu, 31. Cottbus Film Festivali ve 32. Ankara Film Festivali’nde en iyi ilk film ödüllerini kazandı.
FİLMLER / FILMOGRAPHY
SARDUNYA (2021) Uzun Metraj Kurmaca Feature Fiction
MERHABA ANNE, BENİM, LOU LOU / HI MOM, IT’S ME, LOU LOU
2024 / KURMACA FICTION / 19’ 57‘’/ RENKLİ COLOR / TÜRKİYE TURKIYE
Yönetmen / Director: Atakan Yılmaz
Senaryo / Scriptwriter: Atakan Yılmaz
Görüntü Yönetmeni / D.O.P: Ece Latifaoğlu
Kurgu / Editing: Tuvana Simin Günay
Yapım / Production: Ece Bozkaya, Atakan Yılmaz
ÖZET / SUMMARY
“İstanbul’da Drag Queen performanslar sergileyerek yaşamını sürdüren üniversite öğrencisi Hakkı, annesinin beklenmedik ölüm haberini almasıyla bir daha hiç dönmeyeceğini düşündüğü memleketine dönmek zorunda kalır. Bu geri dönüş, tek erkek evlat olmanın yarattığı ağır beklentilerle ve kimliğini gizlemek mecburiyetiyle yüzleşmesine yol açar. Annesinin kaybından duyduğu suçluluk ve babasının soğuk tavrına rağmen, Hakkı bu zorlu süreçte kendini kabullenmeye doğru bir yolculuğa çıkar.”
Hakkı, a university student earning his keep through Drag Queen performances in Istanbul, is jolted by the news of his mother’s passing one night. Concealing his sexual orientation from everyone except his mother, he returns to the family home after years, confronting the weighty expectations of being the only male offspring and his relatives’ ignorance. Despite grappling with guilt over his mother’s demise and his father’s aloofness, this journey catalyzes his journey toward self-acceptance.
YÖNETMEN / DIRECTOR
1996’da İzmir’de doğdu. Çocukluk ve gençlik döneminde tiyatro ve sinemaya ilgisi olduğunu keşfetti. 2014 yılında İstanbul Üniversitesi’nde Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü’nde okumaya başladı. Aynı süreçte İstanbul Şehir Tiyatroları Darülbedayi Atölyesi’ne kabul aldı, eğitimini tamamladı. Devam eden süreçte birçok workshopa katıldı. 2020 yılında Kadir Has Üniversitesi’nde Radyo, Televizyon ve Sinema okumaya başladı. 2010 yılından itibaren çeşitli tiyatrolarda oyunculuk, yönetmenlik ve eğitmenlik yaptı. Sinema ve Televizyon yapımlarının oyuncu, senaryo, reji, kamera ve post-prodüksiyon ekiplerinde çeşitli roller üstlendi. 2024 yılında Chronotope Film’i kurdu. Üç tane müzik klibinin de yönetmenliğini üstlenen Yılmaz; mevcut zaman diliminde süreci tamamlanan “Merhaba Anne, Benim, Lou Lou” isimli kısa filminin festival sürecini yönetmekte ve üretimlerine devam etmektedir.
Born in 1996 in Izmir, Yılmaz discovered his passion for theater and cinema during his formative years. Following his graduation from Istanbul University’s Department of Political Science and International Relations in 2014, he embarked on a journey into the realm of Radio, Television, and Cinema at Kadir Has University in 2020. Since 2010, he has been actively engaged in acting, directing, and teaching across various theatrical platforms. Over the years, Yılmaz has assumed multifaceted roles within the realms of cinema and television, encompassing casting, screenwriting, direction, cinematography, and post-production. In 2024, he co-founded Chronotope Film alongside Ece Bozkaya. Yılmaz’s creative pursuits extend beyond the silver screen; he has also lent his directorial prowess to three music videos. Currently, he managing the festival circuit for his latest short film, having completed its production, while also continues to work on new projects.
HANGİ GECE BÜYÜDÜYSEM / THE SURROGATE GIRL
2023 / KURMACA FICTION / 17’ 06’’ / RENKLİ COLOR / TÜRKİYE TURKIYE
Yönetmen / Director: Onur Güler
Senaryo / Scriptwriter: Onur Güler
Görüntü Yönetmeni / D.O.P: Orçun Özkılınç
Kurgu / Editing: Amir Etminan
Yapımcı / Production: Rıfat Erkek, Onur Güler, Simay Antep
ÖZET / SUMMARY
Lise öğrencisi Mira, 9 ay boyunca hamileliğini gizlemek zorunda kalmıştır. Bebekten kurtulmak için onu mahallesinde yaşayıp uzun zamandır bebekleri olmayan Serpil ve Ayaz çiftine satmıştır. Çift, komşularına Serpil’in hamile olduğu yalanını söyleyerek bu 9 ayı geçirmiştir. Mira, doğumu gerçekleştirmek için çiftin evine gelir. Doğumu gerçekleştirecek ebeyi beklerken işler planladıkları gibi gitmez ve üçü derin bir sırla baş başa kalırlar.
High school student Mira is forced to hide her pregnancy for 9 months. She decides to sell her baby to a couple that live in the same neighborhood who cannot conceive. The couple lies to everyone for 9 months saying that Serpil (the wife) is pregnant. Mira arrives at the couple’s house for the labor but things don’t go as planned and the three have to face a deep secret.
YÖNETMEN / DIRECTOR
Haliç Üniversitesi Konservatuarı Tiyatro bölümü mezunudur. Birçok tiyatro kurumunda yönetmenlik ve oyunculuk çalışmalarında bulundu. ‘Rüzgarlar’ uzun metraj sinema filminde reji asistanlığı yaptı. Yönetmen, ilk kısa filmi “Boşluk” ile ulusal ve uluslararası birçok film festivalinde yarışıp ardından 20. Adana Altın Koza Film Festivalinde Jüri Özel ödülünü kazanmıştır. İkinci Kısa Filmi ‘Yara’, 2019 yılında Kültür Bakanlığından yapım desteği almış ayrıca film 21. İzmir Kısa Film Festivali’nde (Oscar Qualifying) ‘En İyi Film’ ödülü almıştır. Böylece film resmi olarak Oscar aday adaylığı kazanmıştır. ‘Yara’ filmi aynı yıl birçok ulusal ve uluslararası film festivalinde ödül kazanıp; Siyad, Altın Koza, Ankara film festivallerinde ‘En İyi Film’ kategorisinde aday olmuştur. Yönetmen son olarak ödüllü yönetmen Mahmut Fazıl Coşkun’un çektiği ‘Crossroads’ adlı belgesel filmde yardımcı yönetmenlik yapmıştır.
Onur Guler, graduated from Haliç University Conservatory, Department of Theatre. He worked as a director and actor in many theater institutions. He worked as assistant director in the feature film ‘Winds’. The director competed in many national and international film festivals with his first short film “The Emptiness” and then won the ‘Special Jury’ award at the 20th Golden Boll film festival. His second Short Film, ‘The Hurt’, received production support from the Ministry of Culture in 2019, and the film received the ‘Best Film’ award at the 21st Izmir Film Festival (Oscar Qualifying). Thus, the film officially earned an Oscar nomination. The movie ‘The Hurt’ received many awards in the same year; Siyad was nominated in the ‘Best Film’ category at the Altın Koza and Ankara film festivals. The director most recently served as assistant director in the documentary film ‘Crossroads’, directed by award-winning director Mahmut Fazıl Coşkun.
FİLMLER / FILMOGRAPHY
Boşluk (2012)
Yara (2020)
MORÎ / MORÎ
2024 / KURMACA FICTION / 19’ 18‘’ / RENKLİ COLOR / TÜRKİYE TURKIYE
Yönetmen / Director: Yakup Tekintangaç
Senaryo / Scriptwriter: Yakup Tekintangaç
Görüntü Yönetmeni / D.O.P: Emre Pekçakır
Müzik / Music: Mustafa Biber
Kurgu / Editing: Doruk Kaya (KUDA), Emir Etminan
Yapım / Production: Yakup Tekintangaç, Vefa Geylani
ÖZET / SUMMARY
Babasından Mori’ye kalan tek hatıra, ona anlattığı masalın ses kaydıdır. Mori, ara ara bu masalı dinler. Bir gün okula yeni bir öğretmen gelir. Mori, öğretmeni gördüğü anda onu babası zanneder. Mori’nin bu konudaki ısrarı öğretmeni ile aralarında duygusal bir bağa dönüşür
The only memory left to Mori from his father is the audio recording of the story he told him. Mori listens to this tale from time to time. One day, a new teacher comes to school. When Mori sees the teacher, he thinks he is his father. Mori’s insistence on this issue turns into an emotional bond between him and his teacher.
YÖNETMEN / DIRECTOR
1980 Ağrı doğumlu olan Yakup Tekintangaç, çektiği kısa filmler ile çocukluk, kimlik, aidiyet temalarına odaklanıyor. “Azad” adlı kısa filmi ile ulusal ve uluslararası birçok festivalden ödül aldı. Bu filmi aynı zamanda YouTube’da 1.5 milyon izlenme rakamına ulaştı. Avrupa Birliği Sivil Düşün Programı tarafından desteklenen “Morî” adlı yeni kısa filmi dünyanın en prestijli festivalleri arasında yer alan 70. Uluslararası Oberhausen Kısa Film Festivali’nin ana yarışma bölümünde dünya prömiyerini yaptı.
Yakup Tekintangaç, who was born in Ağrı in 1980, generally focuses on the themes of childhood, identity and belonging with his short films. He received awards from many national and international festivals with his short film “Azad”. This movie also reached 1.5 million views on YouTube. His new short film, “Morî”, supported by the European Union’s Civil Thinking Programme, had its world premiere in the main competition section of the 70th International Oberhausen Short Film Festival, one of the most prestigious festivals in the world. Morî’s festival journey continues.
FİLMLER / FILMOGRAPHY
Azad (2015) – Kurmaca Kısa Short Fiction
Polistan (2016) – Belgesel Kısa Documentary Short
Qapsûl (2013) – Kurmaca Kısa Short Fiction
OYUNBOZAN / GAME, INTERRUPTED
2023 / KURMACA FICTION / 15’ 03’’ / RENKLİ COLOR / TÜRKİYE TURKIYE
Yönetmen / Director: İlayda İşeri
Senaryo / Scriptwriter: İlayda İşeri
Görüntü Yönetmeni / D.O.P: Bünyamin Karair
Müzik / Music: İlayda İşeri, Seçkin Çalışkan
Kurgu / Editing: Fırat Terzioğlu
Yapım / Production: Fehmi Öztürk, Nefes Polat, Tolga Karaçelik
ÖZET / SUMMARY
Şubat 1979’da okul tatilini Ankara’da apartman dairesinde geçiren 7 ve 8 yaşlarındaki iki kardeş, sıkıntıdan kurtulmanın yolunu kendi oyunlarını kurmakta bulmuştur. Ancak o gün bir şeyler ters gitmektedir. Anneleri işten dönmeden önce bir çözüm bulmaları gerekmektedir.
In 1979, during their winter break, two siblings aged 7-8 find their way out of boredom by switching from one game to another in their apartment in Ankara. However, something goes wrong that day. They must fix the course of events before their mother returns home.
YÖNETMEN / DIRECTOR
2003’te İstanbul’da doğdu. Kısa belgeselleri Kozan (2020), Çeşme (2021) ve ilk kısa kurmaca filmi Oyunbozan (2023), aralarında San Francisco Uluslararası Film Festivali’nin de bulunduğu çeşitli festivallerde gösterildi ve birçok ödülle uluslararası görünürlük kazandı. Şu anda Boğaziçi Üniversitesi’nde felsefe ve fizik bölümlerinde öğrenciliğe devam etmenin yanı sıra ikinci kısa kurmaca filmi olan “Tarla Fareleri”ni geliştirmektedir. Ayrıca çeşitli sinema ve dizi setlerinde reji asistanı olarak çalışmaktadır.
Born in Istanbul in 2003, her short documentaries Kozan (2020), The Fountain (2021) and her first short fiction film Game, Interrupted (2023) have been screened at various festivals including the San Francisco International Film Festival and have gained international recognition with many awards. She is currently studying philosophy and physics at Boğaziçi University and developing her second short fiction film, “Meadow Mice”. She also works as an assistant director on various film and TV series sets.
FİLMLER / FILMOGRAPHY
Çeşme (2021) – Kısa Belgesel Short Documentary
Kozan (2020) – Kısa Belgesel Short Documentary
İYİ ÖLÜM / GOOD DEATH
2024 / BELGESEL DOCUMENTARY / 20’ / RENKLİ COLOR / TÜRKİYE TURKIYE
Yönetmen / Director: Hasan Ete
Senaryo / Scriptwriter: Furkan Tetik, Hasan Ete, Sezer Ağgez
Görüntü Yönetmeni / D.O.P: Ozan Güngör
Müzik / Music: Yağız Oral
Kurgu / Editing: Hasan Ete, Emre Kara
Yapım / Production: Hasan Ete
ÖZET / SUMMARY
İyi Ölüm tıp literatüründe; bireyin mahremiyetine ve hassasiyetine saygılı, duygusal ruhsal, dini ihtiyaç ve isteklerinin karşılandığı ve vedalaşmak için yeterli zamanın olduğu ölüm olarak kabul edilmektedir. 2007 yılında kurulan Dilek Ambulansı Vakfı sınırlı vakti kalan terminal dönem hastalarının “iyi” bir biçimde yaşama veda etmesini sağlamak amacıyla çalışmalarını sürdürmektedir. Günümüzde bu vakıf, sınırlı vakti kalan her yaştan insanın son dileğini gerçekleştirmektedir. Vakfın gönüllü çalışanı olan emekli polis Frank Halter, 6 yıldır tümüyle gönüllülük esaslı sürdürülen bu çalışmaların bir parçasıdır. İyi Ölüm, sınırlı vakti kalan terminal dönem hastası Wim Beuving’in son dileklerini ve bu dileklerin gerçekleşmesi için gönüllü olarak çalışan Frank Halter ile buluşmasını tanıklık ederek Beuving’in son isteklerine odaklanmaktadır.
In the medical literature, a good death is a death that respects the privacy and sensitivity of the individual, where emotional, spiritual and religious needs and wishes are met, and where there is enough time to say goodbye. Founded in 2007, the Wish Ambulance Foundation continues to work to ensure that terminal patients with limited time can say goodbye to life in a “good” way. Today, the foundation fulfills the last wishes of people of all ages with limited time to live. Frank Halter, a retired policeman who work as a volunteer for the foundation, has been part of this voluntary work for 6 years. The Good Death focuses on the last wishes of Wim Beuving, a terminally ill man with limited time left, and his meeting with Frank Halter, who volunteers to make these wishes come true.
YÖNETMEN / DIRECTOR
1997 İstanbul doğumludur. Akdeniz Üniversitesi Radyo Televizyon ve Sinema bölümünden mezun olmuştur. Yönetmenliğini ve yapımcılığını üstlendiği ‘Meftun’ ve ‘Meryem Ana’ adında iki kısa belgesel filmi bulunmaktadır. Bu filmler ulusal ve uluslararası birçok festivalde finalist olmuş ve izleyiciyle buluşmuştur. Yapımcılığını ve yönetmenliğini yaptığı, Hollanda – Türkiye ortak yapımı olan ‘İyi Ölüm’ belgesel filmi, Kültür ve Turizm Bakanlığı Belgesel Film Yapım Desteği’ni ve 13. Uluslararası TRT Belgesel Ödülleri Proje Destek Ödülü’nü kazanmıştır. Ayrıca 13. MakeDox Film Forum Proje Geliştirme bölümüne seçilmiştir. Hasan Ete günümüzde belgesel film yapımcılığına ve yönetmenliğine devam etmektedir.
Born in 1997 in Istanbul. He graduated from Akdeniz University, Department of Radio, Television and Cinema. He directed and produced two short documentary films, ‘Meftun’ and ‘Mother Mary’. These films were finalists in many national and international festivals and met with the audience. The documentary film ‘The Good Death’, a Netherlands – Turkey co-production, which he produced and directed, won the Ministry of Culture and Tourism Documentary Film Production Support and the 13th International TRT Documentary Awards Project Support Award. He was also selected for the 13th MakeDox Film Forum Project Development Section. Hasan Ete continues to produce and direct documentary films.
FILMLER / FILMOGRAPHY
Meftun (2017) Kısa Belgesel Short Documentary
Meryem Ana (2018) Kısa Belgesel Short Documentary
GÜLE GÜLE AYI / BYE BEAR
2023 / CANLANDIRMA ANIMATION / 10’ 44’’ / RENKLİ COLOR / ALMANYA GERMANY
Yönetmen / Director: Jan Bitzer
Senaryo / Scriptwriter: Jan Bitzer
Canlandırma / Animation: Marco Kowalik
Yapım / Production: Jan Bitzer, Christian “Chan” Zehetmeier, Ilija Brunck, Jona Brunck
ÖZET / SUMMARY
80’ler. Eski bir motel. Robot arkadaşlardan oluşan gizli bir kulüp düzenli olarak bir araya geldikleri bu mekânda başka bir şey olma hayallerini yaşamak için toplanır. Hepsinin ortak arzusu hayvan olmaktır. O gece, aralarından birinin veda partisidir. Değişip sonsuza dek aralarından ayrılacak bir arkadaşın vedası.
The 80s. A run-down motel. This is where a secret club of robot friends gather regularly to live out their dreams of being something else. They share a desire to be animals. On this night, it’s a goodbye party for one of them. This friend will change and leave for good.
YÖNETMEN / DIRECTOR
Alman animasyon stüdyosu Woodblock’un yapımcısı ve kurucu ortağı olan Jan, profesyonel bir dijital grafik sanatçısı olarak kendini kanıtladıktan sonra vites değiştirip Almanya’daki Filmakademie BW’de Film ve Animasyon okudu. Burada Polynoid adlı bir yönetmenler kolektifi kurdu. Sinemacı arkadaşlarıyla birlikte 458nm ve Loom gibi kısa filmler yönetti. Kısa filmlerle Ars Electronica’dan Golden Nica, Sigrapph’tan Best-in-Show ödülü dahil olmak üzere dünya çapında en iyi ödülleri topladı. Bunlara özel jüri ödülleri ve bir de VES Ödülü eklendi. Woodblock Animation Studio’yu kurmasının ardından Halo:Forward Unto Dawn için hazırladığı Emmy’ye aday gösterilen çalışması da dahil olmak üzere yaratıcı reklam çalışmaları ve müzik videolarıyla ilgilendiği aşamaya geçti. Hikâye anlatırken progresif zamanı, anlatı biçimi olaraksa daha soyut yaklaşımları benimseyen yönetmenin film yapım sürecine çarpışan temalar ve beklenmedik olana duyduğu delice tutku rehberlik ediyor.
Jan is a filmmaker & co-founder of German animation studio Woodblock. After establishing himself as a professional CG artist for several years, Jan shifted gears and studied Film & Animation at Germany’s Filmakademie BW. At film school, he co-founded directors’ collective Polynoid, and together with his fellow filmmakers, directed short films such as ‘458nm’ and ‘Loom’. His directorial work on short films has garnered top honours worldwide, including Ars Electronica’s Golden Nica, Best-in-Show and Special Jury Honors from Siggraph and a VES Award. He co-founded Woodblock Animation Studio and a phase of creative commercial work and music videos followed, including Emmy-nominated work for “Halo: Forward Unto Dawn”. Jan likes progressive storytime and more abstract forms of narrative. Colliding themes and mad love for the unexpected guide his process of filmmaking.
FİLMLER / FILMOGRAPHY
458nm (2006) – Kısa Film Short Film
Mindplotter (2007) – Kısa Film Short Film
Loom (2010) – Kısa Film Short Film
EKSİ BİR / MINUS ONE
2024 / KURMACA FICTION / 14’ 47’’ / RENKLİ COLOR / TÜRKİYE TURKIYE
Yönetmen / Director: Ömer Ferhat Özmen
Senaryo / Scriptwriter: Ömer Ferhat Özmen
Görüntü Yönetmeni / D.O.P: Deniz Eyüboğlu Aydın (GYD)
Kurgu / Editing: Ali Aga (KUDA)
Yapım / Production: Rûken Tekeş, Ömer Ferhat Özmen
ÖZET / SUMMARY
Bodrum dairesinde yaşayan yeni kiracılardan geldiğine inandığı ‘koku’dan rahatsız olan apartman yöneticisi Enver Bey, onları çıkarmak için apartman sakinlerinden imza toplamaya başlar.
Enver is disturbed by the ‘smell’ in the building and believes that the new tenants at the basement are the reason. He starts collecting signatures from all the residents in order to move them out.
YÖNETMEN / DIRECTOR
1993 Bitlis doğumlu Özmen, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Film Tasarımı Bölümü’nden mezun oldu. İlk kısa filmi “Beyoğlu Sineması” 50’nin üzerinde ulusal ve uluslararası film festivalinde gösterildi ve 15 ödül aldı. Filmin başarısı Türkiye genelinde 45 üniversitede gösterilmesini sağladı ve 2016-17’de Türkiye’nin en çok ödül alan kısa filmi oldu. İkinci kısa filmi “Karganın Aşınan Gagası” ise Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın desteğini alarak birçok festivalde gösterildi. Özmen’in son projesi “Eksi Bir” AB Sivil Düşün’den destek aldı, Luma Film Festivali Pitching Forum’unda “En İyi Kısa Film Senaryosu” ödülüne layık görüldü. “Eksi Bir” dünya prömiyerini Clermont-Ferand Uluslarası Film Festivalinde yaptıktan sonra aralarında Busan Uluslararası Kısa Film Festivali, İstanbul Film Festivalininde bulunduğu ana yarışmalara seçildi. Özmen, filmlerinde sosyal ve politik temaları mizah duygusuyla harmanlayarak işliyor.
Kurdish, born in 1993 in Bitlis, Özmen graduated from Marmara University Faculty of Fine Arts, Department of Film Design. His debut short “Beyoğlu Cinema” screened in over 50 national and international film festivals and received 15 awards. The film’s success led to its screening at 45 universities across Turkey, making it the most awarded short film in Turkey for 2016-17. His second short “Karganın Aşınan Gagası” received support from the Ministry of Culture and Tourism of Türkiye and screened in a number of festivals. Özmen’s last project “Eksi Bir” received support from the EU Civil Think Fund and was awarded “Best Short Film Script” at the Luma Film Festival Pitching Forum. “Eksi Bir” had premiered at Clermont-Ferrand International Short Film Festival then screened at Busan International Short Film Festival, Istanbul Film Festival among others. Özmen explores social and political themes in his films while infusing them with a sense of humor.
ZARAFET VE ŞİDDET ARASINDA / BETWEEN DELICATE AND VIOLENT
2023 / DENEYSEL EXPERIMENTAL / 14’ 50’’ / RENKLİ COLOR / TÜRKİYE TURKIYE
Yönetmen / Director: Şirin Bahar Demirel
Senaryo / Scriptwriter: Şirin Bahar Demirel
Görüntü Yönetmeni / D.O.P: Şirin Bahar Demirel
Müzik / Music: Onur Kahraman
Kurgu / Editing: Şirin Bahar Demirel
Yapım / Production: Şirin Bahar Demirel
ÖZET / SUMMARY
‘Zarafet ve Şiddet Arasında’, elleri, anıları hem saklayan hem de aktarabilen bellek mekanları olarak gören bir deneysel belgesel. Performatif aile albümlerine giremeyen anıların izini, eller ve yarattıkları üzerinden sürmeyi, onları bir hafıza haritasi gibi okumayı hayal ediyor. Bir ressamın fırça izlerinde, aynı elin şiddetini de görebilir miyiz? Kanaviçe bir çeşit alfabe midir? Video, hayalgücü ve yaratım aracılığıyla sanatçının kişisel geçmişiyle bağlantı kurarken, ev içi şiddet ve kalıtımsal travma gibi daha büyük insan hikayelerine de açılıyor.
Between Delicate and Violent’ is an experimental documentary that considers hands as memory places that can both accumulate and transfer memories. Through hands and their creations, it imagines unearthing lost memories thathave not been included in performative, socially acceptable family albums. Can we see the violence of the painter’shands in the brush strokes of his paintings? Could cross-stitch be an alphabet of some sort? The video connects with the director’s past through imagination and creation, while opening up to larger human stories such as domestic violence and intergenerational trauma and resistance.
YÖNETMEN / DIRECTOR
Şirin Bahar Demirel, video, belgesel film, kolaj ve fotoğraf alanında işler üreten bir görsel sanatçı ve yönetmendir. En geniş anlamıyla ev, aidiyet, hafızanın işleyişi gibi konuları, toplumsal cinsiyet rolleri temelinde, mekanlar ve objelerle ilişkileri üzerinden ele alır. Deneysel ve oyuncul bir dil kullandığı işlerinde, çoğunlukla kişisel çıkış noktaları olan toplumsal konulara odaklanır. Arşiv/buluntu görüntüler ile kendi ürettiği görseller arasında bir diyalog gibi tasarladığı anlatılar kurar. Demirel, Galatasaray Üniversitesiinde sinema eğitimi aldıktan sonra, Fransa’da Paul Valéry Üniversitesi’nde Kültürel Projelerin Sanat Yönetimi yüksek lisansını tamamladı. IDFA, Dokufest, Kassel Dokfest, Ars Electronica ve Transmediale katıldığı festival ve sergiler arasındadır.
Şirin Bahar Demirel is a filmmaker and visual artist, working with moving image, collage, and photography. Her works explore home, mis/displacement, and workings of memory in its broadest sense, through their relationships with objects and places, highlighting the underlying gender roles. She tells personal stories rooted in social realities with a playful approach, and experiments with the dialogue between archival&found images and her own creations. Demirel studied cinema at Galatasaray University in Istanbul and Artistic Direction of Cultural Projects at Paul Valéry University in France. Film festivals and group exhibitions that she participated in include IDFA, Kassel Dokfest, Ars Electronica, Transmediale, Sharjah Film Platform, and Istanbul Museum of Modern Art screenings.
FİLMLER / FILMOGRAPHY
All My Eyes (2012)
Living With Leviathan (2013)
Life Looks for Life (2015)
Women’s Country (2019)
KADER KURABİYESİ / IN THE FOLD
2024 / KURMACA FICTION / 15’58 ‘’ / RENKLİ COLOR / ABD USA
Yönetmen / Director: Manuel Del Valle
Senaryo / Scriptwriter: Erika Aldana, Manuel Del Valle
Görüntü Yönetmeni / D.O.P: Jay Swuen
Müzik / Music: Juan Mendizabal
Kurgu / Editing: Joshua Cole
Yapımcı / Producer: Camila Madero, Tatum Brontë
ÖZET / SUMMARY
Bir ailenin işlettiği bir lokantada son derece isabetli dilek kurabiyesi mesajları oluşturabilen ileri teknoloji bir algoritma nedeniyle kader, kısmet ve hayatın belirsizliği arasındaki çizgiler bulanıklaşır.
In a family-owned restaurant, a cutting-edge algorithm creates extremely accurate personalized fortune cookies, blurring the lines between fate, fortune, and the unpredictability of life.
YÖNETMEN / DIRECTOR
Aslen San Luis Potosi, Meksikalı olan Manuel Del Valle, ArtCenter College of Design ve California College of the Arts mezunu, Los Angeles, California’da yaşayan bir film yazarı, yönetmeni ve yapımcısıdır. Hikâye anlatış tarzı, çürüme, dönüşüm, bağlantı ve kopukluk gibi temaları inceleyen öğüt verici halk masallarını anımsatmaktadır. HBO’nun Tomorrow’s Filmmakers Today programına katılan yönetmenin filmleri Ariel Ödülü için finalist olurken HBO Urbanworld Film Festivali, La Habana Uluslararası Film Festivali ve Shorts Mexico ve nicelerinde övgüler kazandı. Filmleri, Academy of Motion Picture Arts and Sciences ve NFMLA katkılarıyla Generational Echoes kapsamında sergilendi. Şu anda, yaratıcılığını çeşitli projelere aktaran yönetmenin çalışmalarına Foton. Pictures ve Akademi Ödülü adayı Carlos Lopez Estrada tarafından kurulan Antigravity Academy ile işbirliği içinde yürüttüğü The Unexpected Symptom of a Peculiar Heart da dahil. Öte yandan stop-motion kısa filmi Sandclouds: The Feather Thief için de çekimlere devam ediyor. Del Valle çok yakında sosyal ve kültürel olarak yankı uyandıran etkileyici içerikler yaratmak amacıyla kurduğu Nomad Heart Studios’unu açmış olacak.
Manuel Del Valle is a film writer, director, and producer from San Luis Potosi, Mexico, based in Los Angeles, California. He is an alumnus of ArtCenter College of Design and California College of the Arts and participated in HBO’s Tomorrow’s Filmmakers Today. His storytelling style resonates with cautionary folktales, exploring themes like decay, transformation, connection, and disconnection.Manuel’s films have been shortlisted for the Ariel Award and have won accolades at HBO’s Urbanworld Film Festival, La Habana International Film Festival, Shorts Mexico, and more. His films have been showcased in collaboration with the Academy of Motion Picture Arts and Sciences and NFMLA in their project “Generational Echoes.”Currently, Manuel Del Valle is channeling his creativity into several projects, including “The Unexpected Symptoms of a Peculiar Heart,” in collaboration with Foton.Pictures and Antigravity Academy, founded by Academy Award nominee Carlos Lopez Estrada. He is also crafting “Sandclouds: The Feather Thief,” a stop-motion short film. Manuel Del Valle is launching Nomad Heart Studios soon to create content that resonates socially and culturally.
21 HAFTA SONRA / 21 WEEKS LATER
2023 / KURMACA FICTION / 13’22 ‘’ / RENKLİ COLOR / İRAN IRAN
Yönetmen / Director: Nasrin Mohammadpour
Senaryo / Scriptwriter: Nasrin Mohammadpour
Görüntü Yönetmeni / DOP: Behrouz Badrouj
Kurgu / Editing: Emad Khodabakhsh
Yapım / Producer: Nasrin Mohammadpour
ÖZET / SUMMARY
Genç bir kadın, doğru zamanda hamile kalma hakkı olduğu inancıyla kürtaj yaptırmaya karar verir. Kocası kadına karşı çıkar ve tehdit eder, fakat kadın kararını vermiştir, bebeği hamileliğinin yirmi birinci haftasında aldırır. Kadın yaşadığı suçluluk duygusunu hafifletmek için fetüsü gömmek ister, uygun bir mezar yeri bulmak için şehirde dolaşır. Yolda karşılaştığı sorunların en büyüğü içinde fetüs olan çantasını çaldırmasıdır.
A young woman decides to have an abortion in pursuit of her women’s rights regarding the right time for pregnancy. While her husband disagrees and threatens her, she has made her decision and illegally aborts her fetus after twenty-one weeks of pregnancy. She wants to bury the fetus to diminish her own guilty feeling, so she wanders around the city looking for a suitable burial place. She faces some problems and finally loses her purse and the hidden fetus inside it due to the theft of her bag.
YÖNETMEN / DIRECTOR
Meşhet, İran’da 1989 yılında doğan Nasrin Mohammadpour, sinema, sosyoloji ve feminizm çalışmaları alanlarında eğitim aldıktan sonra hem sinemacı hem de sosyal hizmetler görevlisi olarak çalıştı. Aynı zamanda kadınlar ve çocukların karşılaştığı sosyal zararlar üzerine araştırmalar yapan yönetmen film çekmesinin amacını şöyle ifade ediyor: “Kadınların gördüğü sosyal şiddet konulu filmler çekmekteki amacım sinemanın evrensel dilini kullanarak kadınlara yardım etmek ve onları bilinçlendirmek.”
Nasrin Mohammadpour was born in 1989 in Mashhad – Iran, studied cinema, sociology and feminism studies, filmmaker, social worker and researcher in the field of social harms of women and children. My goal of making films on the topic of women’s social harms is to help and inform women through the universal language of cinéma.
FİLMLER / FILMOGRAPHY
Zohal (2020)
Left Handed (2021)
BİR AİLE / A FAMILY
2024 / KURMACA FICTION / 19’ 57’’ / RENKLİ COLOR / TÜRKİYE TURKIYE
Yönetmen / Director: Murat Çetinkaya
Senaryo / Scriptwriter: Murat Çetinkaya
Görüntü Yönetmeni / D.O.P: Seyhan Tunç Kayacık
Müzik /Music: Yağız Oral
Kurgu / Editing: Buğra Dedeoğlu (KUDA)
Yapım / Production: Murat Çetinkaya
ÖZET / SUMMARY
BAHAR (45) ile TAMER (45) yeni evlenmişlerdir. İkisinin de önceki evliliklerinden birer genç kızı vardır. Issız bir sahil kasabasındaki yeni evlerine yerleştikleri gün kötü bir haber alırlar: Kızlar kayıkla açılmış, kayık batmış, kızlardan biri boğulmuştur. Boğulan Bahar’ın kızı mıdır, Tamer’in mi?
BAHAR (45) and TAMER (45) are newlyweds, each with a young daughter from a previous marriage. As they unpack their new home in a desolate coastal town, they receive tragic news: the girls have sailed off on a boat, and one has drowned. Is it Bahar’s or Tamer’s daughter?
YÖNETMEN / DIRECTOR
Lisans eğitimini İstanbul Bilgi Üniversitesi Sinema ve Televizyon bölümünde tamamladı. İlk iki kısa filmi, ulusal ve uluslararası alanda saygın film festivallerinde yer aldı. Yüksek lisans eğitimini İngiltere’de, The London Film School’da, Senaryo Yazımı alanında tamamladı. Yeditepe Üniversitesi Medya Çalışmaları Doktora programında burslu öğrenci olarak tüm dersleri tamamladıktan sonra Maltepe Üniversitesi Sinema Sanatta Yeterlik programına geçiş yaptı ve bu programdan mezun oldu. Üçüncü kısa filmi Sonsuz / Ad Infinitum, dünya prömiyerini Trieste Science+Fiction Festivali’nde yaptıktan sonra BAFTA ödülleri listesindeki Aesthetica Kısa Film Festivali dahil olmak üzere 45’ten fazla festivalde yarışmada yer aldı. İstanbul Bilgi Üniversitesi, Beykoz Üniversitesi ve İstanbul Okan Üniversitesi’nde öğretim görevlisi olarak çalışıyor. Bir Aile dördüncü kısa filmi.
Murat completed his undergraduate studies in Cinema and Television at Istanbul Bilgi University. His first two short films were screened at reputable national and international film festivals. He completed his MA degree in Screenwriting at The London Film School in the UK. After completing all courses as a scholarship student in the PhD program in Media Studies at Yeditepe University, he transferred to the Proficiency in Art program in Cinema at Maltepe University and graduated from there. His third short film Sonsuz / Ad Infinitum had its world premiere at the Trieste Science+Fiction Festival and competed in over 45 festivals, including BAFTA Qualifying Aesthetica Short Film Festival. He currently works as a lecturer at Istanbul Bilgi University, Beykoz University, and Okan University. A Family is his fourth short film.
FİLMLER/ FILMOGRAPHY
Naciye Öğretmen / Teacher Naciye (2024)
Sonsuz / Ad Infinitum (2018)
Asker / The Soldier (2012)
Üst Kattaki / The One Upstairs (2010)
RECCE / RECCE
2024 / KURMACA FICTION / 19’ 36’’ / RENKLİ COLOR / TÜRKİYE TURKIYE
Yönetmen / Director: Efe Can Yıldız
Senaryo / Scriptwriter: Efe Can Yıldız
Görüntü Yönetmeni / D.O.P: Barış Özbı̇çer
Kurgu / Editing: Ulaş Mert Şı̇mşek
Yapım / Production: Efe Can Yıldız, Gülgün Dedeçam, TRT Sinema, 19:30 Film and Art
ÖZET / SUMMARY
Saygın bir kadın yönetmen olan Selma, devraldığı dizi projesi için İstanbul’un yoksul mahallelerinden birine mekan gezisinde bulunur. Ancak yapım ekibi tarafından aile ile anlaşarak planlanan bu ziyaret, evin genç oğlu Mert’i huzursuz eder. Selma ve Mert’in beklenmedik çatışması, sınıfsal önyargıların tekrar sorgulanmasına yol açacak ve Selma için sert bir yüzleşme olacaktır.
Selma, a respected female director, goes on a location tour to one of the poor neighborhoods of Istanbul. However, this visit, planned by the production team in agreement with the family, makes the young son of the house, Mert, uncomfortable. Selma and Mert’s unexpected conflict will lead to questioning class prejudices again and will be a harsh confrontation for Selma.
YÖNETMEN / DIRECTOR
Efe Can Yıldız, 1991 yılında Manisa’da doğdu. Antalya Gazi Anadolu Lisesi’nden mezun olduktan sonra Anadolu Üniversitesi Sinema ve Televizyon Bölümü’ne başladı. 2013-2014 bahar döneminde Öğrenci Değişim Programı ile Tallinn/Estonya’daki Baltık Film ve Medya Okulu’na gitti. 2014 yılında çektiği ilk kısa filmi “Re” birçok festivalde gösterildi. 2015 yılında “Vitrin” ve “Eşref” adlı iki ayrı kısa film çekti. 2019 yılında çektiği Parti filmiyle 4. Sabancı Vakfı Kısa Film Yarışması’nda birincilik ödülünü kazandı.
Efe Can Yıldız was born in Manisa, in 1991. After he graduated from Antalya Gazi Anadolu High School, he started to major at Anadolu University, Cinema and Television. He went to Tallinn/ Estonia to Baltic Film and Media School with Exchange Student Programme in 2013-2014 spring term. The first short film which he shot in 2014, “Re” was shown at several festivals. In 2015, he shot two seperate short films “Showcase” and “Eşref”. He won his first award in the 4th Sabancı Foundation Short Film Competition with the movie Party he shot in 2019.
FİLMLER / FILMOGRAPHY
Party (2019)
Desire (2019)
Re (2014)
KİLDEN AT / A CLAY HORSE
2023 / KURMACA FICTION / 18’08 ‘’ / RENKLİ COLOR / PAKİSTAN PAKISTAN
Yönetmen / Director: Abdullah Khan
Senaryo / Scriptwriter: Abdullah Khan
Görüntü Yönetmeni / D.O.P: Syed Shahzaib Ali
Müzik / Music: Basir Ahmed
Kurgu / Editing: Abdullah Khan
Yapım / Production: Abid Aziz Merchant, Abdullah Khan
ÖZET / SUMMARY
12 yaşında bir Afgan mülteci, babası ve bozuk radyosu. Sessiz bir gürültü dünyası. Kabil’den Karaçi’ye giden yolda ne gibi zorluklar yaşanabilir? Aarash, Pakistan’da babasına yeniden kavuştuğundan beri ne tek bir kelime etmiş ne de bir karşılık vermiştir. Beden ve zihin arasındaki bir çatışma çocuğa acı vermektedir. Durumu karşısında ne yapacağını bilemeyen babası Taheri de şaşkın ve umutsuzdur. Düzen ve kaosun kısır döngüsüne hapsolmuş Aarash’ın travmalarından kaçmasının tek yolu ise radyosuyla yani en yakın arkadaşıyla oynamaktır. Çocukla tek arkadaşının ayrılmasıyla beraber Kabil’den Karaçi’ye yapılan yolculuk yavaş yavaş gözler önüne serilmeye başlar.
A 12-year-old Afghan refugee. His father. His fractured radio. A world of noise with no voice. What traumas might a road from Kabul to Karachi hold? Aarash a 12-year-old Afghan refugee hasn’t uttered a word or responded to since his reunion with his father in Pakistan. A conflict between the body and mind has entrapped the kid in a vicious cycle of order and chaos. Aarash’s condition has left his father, Taheri confused and hopeless. While the only way for Aarash to runway from his traumas is to be with his best friend. A radio. A separation between the child and his only friend unfolds the truth about his journey from Kabul to Karachi.
YÖNETMEN / DIRECTOR
Kanada’da yaşayan Pakistanlı yazar ve yönetmen Abdullah Khan, bir hikâye anlatıcı olarak rolünün, genelde yalnızca istatistiksel rakamlara indirgenen sorunlara insani bir bakış açısı katmak olduğuna inanıyor. Eserleri Guggenheim Müzesi, Gandhara Independent Film Festival, Rich Mix Londra’da sergilenip gösterime girdi. Indus Valley Sanat ve Mimarlık Okulu’nda sinema okuyan Khan, 2023 yılında Goethe-Institut tarafından düzenlenen Film Talents Programına seçildi.
Abdullah Khan is a Pakistani writer and director residing in Canada. Khan believes that his role as a storyteller is to humanise problems that are often reduced to mere statistics and numbers. Khan’s works have been exhibited and screened at Guggenheim Museum in New York, Gandhara Independent Film Festival, and Rich Mix in London. He completed his undergraduate in filmmaking from the Indus Valley School of Art and Architecture and is also an alumnus of the Film Talents Program 2023 by Goethe-Institut.
FİLMLER / FILMOGRAPHY
Kaghazi Kashtoyan (Paper Boats) (2022) | Kısa Belgesel Short Documnetary
Karachi Bachao for Karachi Cartography (2023) Kısa Belgesel Short Documentary
The Saint & The Sea (2024) Kısa Kurmaca Short Film
DİLAN HAKKINDA KONUŞMALIYIZ / WE NEED TO TALK ABOUT DİLAN
2024 / KURMACA FICTION / 19’ 49’’ / RENKLİ COLOR / TÜRKİYE TURKIYE
Yönetmen / Director: Umut Şilan Oğurlu
Senaryo / Scriptwriter: Umut Şilan Oğurlu, Mislina Bağrıyanık
Görüntü Yönetmeni / D.O.P: Tunç Eser Alıcı
Kurgu / Editing: Doruk Kaya
Yapım / Production: Zeynep Dilan Süren, Dilan Çiçek Deniz
ÖZET / SUMMARY
Yakında 30 yaşına basacak olan, amcasının emlak ofisinde çalışan ve annesiyle birlikte yaşayan Dilan, potansiyelini gerçekleştiremediğini düşünmektedir. Bir belgesel ekibi, sorunun kaynağını araştırırken Dilan’ı takip eder.
Dilan, who will turn 30 soon, is working in her uncle’s real estate office and living with her mother, feels that she is not living up to her potential. A documentary crew follows her while they are trying to figure out the problem.
YÖNETMEN / DIRECTOR
Umut Şilan Oğurlu 1990 yılında Kadıköy’de doğdu. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sinema Bölümü’nden 2013 yılında mezun oldu. 2011 yılında Kırık filmi ile 1. Novartis Film Ödülleri’nde En İyi Senaryo ödülünü aldı. Mezuniyet projesi olarak Sen ve O adlı orta metrajlı bir film yazdı ve yönetti. Ayrıca çeşitli sanatçılar için müzik klipleri yönetti. 2022 yılında İstanbul Üniversitesi Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü’nde yüksek lisansını tamamladı. Halen İstanbul Üniversitesi’nde doktora eğitimine devam etmekte olan Umut Şilan, 7 yıldır akademisyen olarak çalışmaktadır.
Umut Şilan Oğurlu was born in 1990 in Kadıköy. Graduated from Mimar Sinan Fine Arts University Film Department in 2013. In 2011, she received the Best Screenplay award at the 1st Novartis Film Awards with his film Broken. For her graduation project, she wrote and directed a mid-length film called Sen ve O. She also directed several music videos for several artists. In 2022, she graduated her master’s degree in Istanbul University Radio, Television and Cinema Department. Umut Şilan, who is still continuing his doctorate education at Istanbul University also been working as an academic since 7 years.
DANK / DANK
2024 / KURMACA FICTION / 16’ 15’’ / RENKLİ COLOR / TÜRKİYE TURKIYE
Yönetmen / Director: Tuvana Simin Günay
Senaryo / Scriptwriter: Ecem Gündoğan
Görüntü Yönetmeni / D.O.P: Eray Arslantürk
Müzik / Music: Alper Maral
Kurgu / Editing: Erhan Örs
Yapım / Production: Tuvana Simin Günay, Ecem Gündoğan
ÖZET / SUMMARY
Evine aldığı çamaşır makinesini taşıyan hamala acıyan Nergis; nezaketin dozunu kaçırınca hamalla aralarında samimi görünen gergin bir sohbet başlar.
When Nergis, feeling pity for the porter carrying the washing machine to her home, overextends her kindness, a seemingly intimate yet tense conversation begins between them.
YÖNETMEN / DIRECTOR
1993 Ankara doğumlu. Lisans eğitimini İstanbul Üniversitesi ve Polonya’da University of Wroclaw’da Sinema üzerine yaptıktan sonra yüksek lisans eğitimini Kadir Has Üniversitesi Sinema TV bölümünde yaptı. 2019’dan itibaren kurguculuk yapmaya başladı. Kurguladığı birçok proje önemli uluslararası ve ulusal festivallerin seçkilerinde yer aldı. 2021 yılında Uluslararası İpekyolu Film Festivali’nden ”En İyi Kurgucu” ödülünü kazandı. 2022’de Berlinale tarafından düzenlenen Talents Sarajevo programına seçildi. 2 senedir Türkiye sinema kurgucuları birliği olan Kurgucular Dayanışması (Kuda)’nın yönetim kurulunda görev yapmaktadır. Karantina dönemindeyken çektiği 2,5 dklık ‘’ Günün Başlangıcı’’ adlı filmi ile Akbank Korona Günlerinde Kısa Film Yarışmasında 3.lük ödülünü kazandı. Dank ise profesyonel anlamda çektiği ilk kısa filmidir. Birçok önemli festivalde finalist olmuştur.
Born in Ankara in 1993, she completed her undergraduate education in Cinema at Istanbul University and the University of Wroclaw in Poland. Then she completed her master’s in Cinema and TV at Kadir Has University. She began editing films in 2019. Many of the projects she edited were selected for important international and national festivals. In 2022, she was selected as an editor for the Talents Sarajevo program organized by Berlinale. She has been a representative member of the Film Editors’ Society of Turkey for two years. She won 3rd prize in the Akbank Corona Days Short Film Competition with her 2.5-minute film, “The Beginning of the Day,” which she shot during quarantine. “Dank” is her first professional short film. The film has been a finalist in many important festivals.
ŞİMDİ DEĞİL KOSTYA! / KOSTYA, NOT NOW!
2024 / KURMACA FICTION / 17’ 44’’ / RENKLİ COLOR / RUSYA RUSSIA
Yönetmen / Director: Oleg Rytov
Senaryo / Scriptwriter: Vlad Grain, Oleg Rytov
Görüntü Yönetmeni / D.O.P: Maxim Molchanov
Müzik / Music: Mikhail Pryalukhin
Kurgu / Editing: Oleg Rytov
Yapım / Production: Alexey Morozov
ÖZET / SUMMARY
Film, riskli deneyi sırasında yanlışlıkla evinde garip bir portal açan genç bilim insanı Dasha’nın hikayesini anlatıyor. Eski erkek arkadaşı Kostya zamansız kapıda belirince, Dasha’nın deneyinin sonuçlarıyla başa çıkmak için birlik olmak zorunda kalırlar. Ansızın tehlike ve sürprizlerle karşı karşıya kalan Dasha ile Kostya geçmiş sorunlarını bir kenara bırakıp portalın gizemini çözmek ve canlarını kurtarmak için ortak çalışmalıdır. Ana fikir ise kişisel duygular, kariyer hedefleri ve dünyayı iyileştirme arzusu arasında doğru dengeyi bulmaktır.
This story is about Dasha, a young scientist whose risky experiment accidentally opens a strange portal in her house. When her ex-boyfriend Kostya shows up at the worst possible time, they must work together to deal with the consequences of Dasha’s experiment. As they face unexpected dangers and surprises, Dasha and Kostya must put aside their past issues and team up to solve the mystery of the portal and save their lives. The main idea is finding the right balance between personal feelings, career goals, and the desire to improve the world.
YÖNETMEN / DIRECTOR
1991 St. Petersburg doğumlu Oleg Rytov, 2015 yılında St. Petersburg Devlet Üniversitesi Film ve Televizyon bölümünden mezun olduktan sonra Moskova’daki Sinema Televizyon Endüstrisi Okulu’nda eğitimini tamamladı.
Oleg Rytov was born on 02.10.1991 in Saint-Petersburg. In 2015 graduated from the St. Petersburg State University of Film and Television. Studied at the Industry School of Cinema and Television in Moscow.
IŞIĞIN IŞIĞI / LIGHT OF LIGHT
2023 / BELGESEL DOCUMENTARY / 12’ 49’’ / RENKLİ COLOR, SİYAH BEYAZ B&W / YUNANİSTAN GREECE
Yönetmen / Director: Neritan Zinxhiria
Senaryo / Scriptwriter: Neritan Zinxhiria
Müzik / Music: Dimitris Miliotis
Görüntü Yönetmeni / D.O.P: Christina Moumouri, Giorgos Valsamis, Neritan Zinxhiria
Kurgu / Editing: George Alexiou
Yapımcı / Producer: Efijeni Kokedhima
ÖZET / SUMMARY
Dünyanın en ıssız yerlerinden birinde bir keşiş 1932’de ölmeden önce kendine bir kamera yapar. Yaklaşık bir asır sonra, bir film yapımcısı, 3000 adet korunmuş fotoğraf plakası keşfeder; bunları yeniden düzenleyip kendi maziyi andıran Super 8’iyle harmanlar. Böylece zamanın kısıtlamalarına meydan okuyan büyüleyici bir görsel anlatı kurarak geçmişin şimdiki zamanla kusursuzca iç içe geçtiği sinematik bir yolculuk yaratır.
Before his death in 1932, a monk created his own camera in one of the most isolated places in the world. Nearly a century later, a filmmaker discovers and reconstructs the 3000 preserved photographic plates, blending them with his own evocative Super 8, crafting a cinematic pilgrimage, where the past interlaces seamlessly with the present, in a spellbinding visual narrative that defies the constraints of time itself.
YÖNETMEN / DIRECTOR
1989’da Arnavutluk’ta doğan Neritan Zinxhiria Chamomile, The Time of a Young Man About to Kill, A Country of Two filmlerinin yönetti. Kayıp ve ölüm temalarından ilham alan yönetmen, ölümün belleğimizi ve kültürümüzü nasıl şekillendirdiğini keşfetmeye devam ediyor. Dünya prömiyerini Rotterdam Uluslararası Film Festivali’nde yapan son kısa filmi Light of Light, Slamdance Grand Prix kazananı olmasının ardından Tiger Ödülü’ne de aday gösterildi.
Neritan Zinxhiria was born in 1989 in Albania. Director of “Chamomile”, “The Time of a Young Man About to Kill”, “A Country of Two”; having as a centre of inspiration the themes of loss and death, he continues to explore how the latter shapes our memory and culture. His latest short film “Light of Light”, a Slamdance Grand Prix Winner, was nominated for a Tiger Award, having its world premiere at the International Film Festival Rotterdam.
FİLMLER / FILMOGRAPHY
A Country of Two (2016)
The TIme of a Young Man About to Kill (2015)
Chamomile (2012)
The Best Bride (2008)
KAÇANLAR / ESCAPISM
2024 / KURMACA FICTION / 15’ 20’’ / RENKLİ COLOR / TÜRKİYE TURKIYE
Yönetmen / Director: Deniz Cengiz
Senaryo / Scriptwriter: Deniz Cengiz
Görüntü Yönetmeni / D.O.P: Tugay Sekizler
Müzik / Music: Lin Pesto
Kurgu / Editing: Deniz Cengiz
Yapım / Production: Deniz Cengiz, Selen Şenay
ÖZET / SUMMARY
Zıt dünya görüşüne savrulmuş iki çocukluk arkadaşı, uzun zaman sonra bir araya gelir. Biri anne olmuş, diğeri kariyerinde ilerlemiştir. İç içe geçen cinsiyet rolleri ve toplumsal beklentiler karşısında çıkmaza giren insanlara, karakterler üzerinden bir bakış sunulur.
Two childhood friends, who have drifted towards opposite worldviews, reunite after a long time. One has become a mother, while the other has advanced in her career. Through the characters, a perspective is offered on individuals caught in the deadlock of intertwined gender roles and societal expectations.
YÖNETMEN / DIRECTOR
Deniz Cengiz, 4 Ağustos 1989 tarihinde İstanbul’da dünyaya geldi. Lisans eğitimini İstanbul Kültür Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi Oyunculuk Bölümü’nde tamamladı. Ardından Yeditepe Üniversitesi’nde Yeni Medya bölümünde yüksek lisans yaptı. İçerik sitelerinde ve talkshow’larda mizah
yazarlığı görevleri üstlendi. Çeşitli dizi, sinema, tiyatro projelerinde oyuncu olarak yer aldı. ‘Kaçanlar’, yazıp yönettiği ilk kısa filmidir.
Deniz Cengiz was born on August 4, 1989, in Istanbul. She studied Acting at Istanbul Kültür University’s Faculty of Art and Design. Later, she pursued a master’s degree in New Media at Yeditepe University. She worked as a comedy writer for content websites and TV talk shows. She took part as an actress in various TV series, movies and theater projects. ‘Escapism’ is the first short film she wrote and directed.
GÜÇLENDİRİLMİŞ / AMPLIFIED
2024 / KURMACA FICTION / 19’00’’/ RENKLİ COLOR / ÜRDÜN JORDAN
Yönetmen / Director: Dina Naser
Senaryo / Scriptwriter: Dina Naser
Görüntü Yönetmeni / D.O.P: Eric Devin
Kurgu / Editing: Islam Kamal, Dina Naser
Yapım / Production: Batoul Ibrahim, Dina Naser
ÖZET / SUMMARY
Genç ve parlak bir karateci olan Hind, işitme engellidir. Karate merkezinde bir taciz olayına maruz kaldıktan sonra Hind’in dünyası şaşar. Güvende hissettiği yerlerin en çirkin şekilde yerlebir edilmesiyle neler olduğunu irdeleyen bu gerçek ses deneyiminin eşlik ettiği duyusal anlatı, Hind’in gözleri ve kulakları aracılığıyla acının hassasiyeti ve haşinliği arasında; sessizlik ve gürültü arasında, gizli olan ve belirgin olan arasında salınıyor.
Hind is a charming young Karate athlete with a hearing disability. After she’s subjected to a violating incident at the Karate center, Hind’s world gets distorted. The sensual narrative, accompanied by an authentic sonic experience, dives into what happens when safe spaces are shattered in the ugliest of ways. Through the eyes and ears of Hind, we sway between the tenderness and harshness of pain, the silence and the noise, and the hidden and the manifest.
YÖNETMEN / DIRECTOR
Ürdünlü/Filistinli yönetmen ve yapımcı Naser Dina, 2013 yılında Belgesel Film Yapımı alanında Yüksek Lisans yapmak üzere Docnomads bursunu kazandı. 2012 yılında çekmeye başladığı ilk uzun metrajlı belgeseli Tiny Souls’ta Ürdün’deki Zaatari Mülteci Kampı’nda büyüyen çocukların hayatlarını beş yıl boyunca filme aldı. 2019 yılında CPH Dox’ta prömiyer yapan belgesel film Sheffield Doc Fest, IDFA, DOK Leipzig ve Busan gibi uluslararası festivallerde büyük ilgi gördü. Aynı zamanda Dokufest’te İnsan Hakları Film Ödülü ve Filistin Film Festivali’nde En İyi Belgesel Uzun Metraj Sunbird Ödülü gibi birçok ödüle layık görüldü. Yine Dina’nın yönettiği One Minute (2015) adlı ödüllü kısa film, 2014’te saldırı altındayken Gazze’de yaşayan bir kadını konu alan ses odaklı bir eserdi. Dina 2017’de, sanatsal ve deneysel yapıtlar üreterek belgesel ve kurgu arasındaki çizgiyi bulanıklaştırma vizyonuyla Madd Moshawash adında bir multimedya prodüksiyon şirketi kurdu. 2019’da Orta Doğu, Kuzey Afrika ve diasporadan kadın sinemacıların bölge ve ötesi için yeni bir gelecek tasavvur edebilmesi için güçlerini birleştirdiği yeni bir kolektif olan “Rawiyat”ı kurdu.
Dina Naser is a Jordanian/Palestinian director and producer. In 2013, Dina received the Docnomads scholarship for a Master’s Degree in Documentary Filmmaking. She began shooting her debut feature documentary “Tiny Souls” in 2012, and over the course of five years Dina filmed the lives of children as they unfolded inside Zaatari Refugee Camp-Jordan. “Tiny Souls” premiered in 2019 in CPH Dox, and was well-received internationally, such as Sheffield Doc Fest, IDFA, DOK Leipzig and Busan. The film was awarded the Human Rights Film Award at Dokufest and the Sunbird Award for Best Documentary Feature at the Palestine Film Festival, amongst other awards. Dina also directed the award-winning short film “One Minute” (2015), a sound-motivated piece about a woman living in Gaza while under attack in 2014. In 2017, Dina founded a multi- media production company, Madd Moshawash, with the vision of blurring the line between documentary and fiction through creating artistic and expe rimental work. In 2019, Dina co-founded “Rawiyat”: a new collective of female filmmakers from the Middle East, North Africa and the diaspora joining forces to imagine a new landscape in the region and beyond.